یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کودکانی که خواب کم‌تری دارند، فقیرتر بار می‌آیند

#کودک‌خبر، کابل: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کودکانی که خواب کم‌تر و ناکافی داشته باشند، ممکن است در بزرگ‌سالی از رفاه و آسایش ضعیف‌تری برخوردارند.

این مطالعه عادات خواب کودکان را مورد بررسی قرار داده و دریافته که کمبود خواب می‌تواند تاثیرات منفی برسلامت و روان کودکان داشته باشد.

این تحقیق که توسط محققان شفاخانه کودکان فلادلفیا انجام شده، نشان می‌دهد که الگوهای خواب بر رفاه و آسایش کودکان در آینده تاثیر می‌گذارد.

داکتر آریل ای ویلسیون یک تن از این محققان می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد کسانی که با مشکلات مداوم خواب مواجه هستند، دچار اختلالات می‌شوند و این مساله بیشتر بر کودکان و رفاه و آسایش‌شان در آینده تاثیرگذار است. انسان‌ها حتی‌ در طول زمان خواب‌های خفیف اختلالات روانی را تجربه می‌کنند.»

تاثیر مشکلات خواب

محققان برای پی‌بردن به این‌که کیفیت و الگوی خواب چگونه می‌تواند روی رفاه و آسایش کودک تاثیر بگذارد، اطلاعات مربوط به پنج‌هزار نوزادی که درگیر مشکل خواب بوده‌اند را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ساعات خواب کودکان از تولد تا هشت سالگی

شب‌ها ناوقت خوابیدن به رشد مغز کودک آسیب می‌رساند

مشکلات خواب در کودکان؛ پیامدها و راه‌‌های حل

تنها خوابیدن به کودکان استقلالیت می‌دهد؛ هشت راهکار مفید برای تنها خواباندن کودک

محققان این کودکان را از بدو تولد تا یازده سالگی تحت نظر داشته و والدین‌شان نیز عادت‌های معمول خواب کودکان‌شان را مرتب گزارش می‌کرده‌اند. محققان معلومات لازم را نیز از رفتار و عمل‌کرد این کودکان در مکتب، تعامل با دیگر کودکان، سرپرستان و آموزگاران مکاتب جمع‌آوری کردند.

کودکان پیش از دوره مکتب که دچار کمبود خواب یا خواب بی‌کیفیت بوده‌اند، در مقایسه با دیگر کودکان شامل این تحقیق دچار عوارض ضعیف ناشی از کمبود خواب را تجربه کرده‌اند. اما، نوجوانانی که دچار کمبود خواب بوده، همچنان در معرض مشکلات سلامت روان قرار داشته و والدین‌شان نیز گزارش داده‌اند که این گروه از کودکان‌شان از رفاه و آسایش کم‌تری در مقایسه با کودکانی که دچار کمبود خواب نبوده، برخوردار بوده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد از مجموع کودکانی مورد تحقیق از بدو تولد تا یازده سال، تقریباً هشت‌ درصدشان خواب ضعیف یا کم‌کیفیت داشته‌اند. به گزارش کانسومر افیر، محققان گفته‌اند که این گروه از کودکان ضعف تحصیلی و شخصیتی داشته‌اند. آنان تاکید دارند که این کودکان از لحاظ روانی و اجتماعی با موانع بیشتری دچار بوده‌اند.

با انجام این تحقیق، پژوهشگران ابراز امیدواری کرده که والدین و متخصصان صحی مطالعات بیشتری در باره عادات خواب کودکان انجام داده تا گزینه‌های درمانی مناسب و به اسرع وقت، برای جلوگیری از پیامد منفی کمبود خواب در کودکان، پیدا شود.

داکتر آریل ای ویلسیون می‌گوید: «طیف وسیعی از اختلالات آموزشی و اجتماعی به دوران کودکی بر می‌گردد و خواب کودک در دوران رشدشان باید غربال‌گری شود؛ به ویژه کودکانی که به مرور زمان دچار مشکل خواب می‌شوند.»

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …