دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

لذت کودکان و نوجوانان از بازی‌های جنگی و خشونت‌آمیز کمپیوتری

عبدالاحمد حسینی

سال‌ها جنگ و خشونت‌ در افغانستان، باعث شده تا شماری از کودکان و نوجوانان نیز پا به این مسیر بگذارند و حداقل برای کسب مهارت پیش‌برد جنگ و خشونت، ابتدا از انجام بازی‌های خشونت‌آمیز و جنگی کمیپوتری شروع کنند. این بازها از یک سو به مهارت‌های جنگی کودکان می‌افزاید و از جانب دیگر برای‌شان لذت‌بخش است.

در شهر کابل صدها و شاید هم هزارها دکان بازی‌های کمیپوتری یا «گیم‌نت» وجود دارند که بیشتر علاقمندان این دکان‌ها را کودکان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که از بازهای‌های جنگی و خشونت‌آمیز لذت می‌برند.

وارد شدن به دکان‌های «گیم‌نت»، شبیه وارد شدن به یک فضای خشن و جنگی است که بخش اعظم کودکان حاضر در آن محل را به خود مصروف کرده است.

وارکرفت، یک گیم‌نت‌ در کابل است که کودکان و نوجوانان مشتریان اصلی آن است. در فضای این گیم‌نت، صداهای شلیک سلاح‌های سبک و سنگین با سروصداهای کودکان و نوجوانان می‌پیچید.

میثم یک کودک ۱۲ ساله، عضوی یکی از تیم‌ها است که جلوی یک پایه کمپیوتر نشسته و با سه‌ تن دیگر یک بازی جنگی آنلاین کمپیوتری بنام «Dota All Star» را انجام می‌دهد. این بازی طوریست که شما به عنوان یک شخصیت جنگی، اقتدار یک پادشاهی را هدف قرار دهید و با عبور از دیوارهای دفاعی دشمن، وارد پایگاه اصلی پادشاهی شده و حکومت جدیدی راه‌اندازی کنید.

میثم از بازی Dota All Star لذت می‌برد و می‌گوید که او بیشتر اوقات فیلم‌های جنگی نگاه کرده و گیم‌های جنگی بازی می‌کند. میثم روزانه نزدیک به چهار ساعت از وقت‌اش را صرف انجام بازی‌های جنگی می‌کند.

علی‌رضا ترکان مالک گیم‌نت «وارکرفت» نیز، می‌گوید که بیشتر مشتریانش را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی او، بیشتر کسانی که به گیم‌نت‌اش مراجعه می‌کنند از ده سال بالاتر دارند. علی‌رضا ترکان به کودک‌خبر گفت: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خشونت به بیشترین حد ممکن مروج است و بچه‌های متاثر از جنگ و خشونت که اکثراً عقده‌ای به نظر می‌رسند، به گیم‌های جنگی و فیلم‌های جنگی علاقمند اند.»

مالک «وارکرفت» افزود که آی‌جی‌آی، وارکرفت، جی‌تی‌ای و دیگر بازهای جنگی کمیپوتری علاقمندان زیادی در میان کودکان و نوجوانان دارد.

بیماری سادیسم

در همین‌حال، برخی از روان‌شناسان می‌گویند که تمایل کودکان و نوجوانان برای دیدن فیلم‌های جنگی و انجام بازی‌های خشونت‌آمیز، ناشی از وضعیت موجود در کشور است. آنان می‌گویند که انجام چنین بازهایی سلامت روانی و روحی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازد و این مساله حتی می‌تواند سلامت آینده جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

ناصر حبیبی استاد در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه کابل، به خبرگزاری کودک‌خبر گفت که فضای خشونت‌آمیز در خانواده و محیط باعث شده است تا کودکان و نوجوانان بیشتر علاقمند مسایل خشونت‌آمیز مثل گیم‌ها و فلم‌های جنگی شوند. آقای حبیبی افزود: «محتوای درسی در مکاتب، نشر خبرهای کشت‌وخون از طریق رسانه‌ها و خشونت‌های خانوادگی از جمله عوامل مشوق کودکان به مسایل خشونت‌آمیز می‌شود.»

ناصر حبیبی وضعیت موجود را نگران‌کننده توصیف کرده گفت که بازی زیاد گیم‌های جنگی و تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز، بر سلامتی روحی و روانی کودکان و نوجوانان تاثیرات منفی به جا می‌گذارد. به گفته‌ی او، انجام دوام‌دار این بازهای‌ها، کودکان و نوجوانان را به بیماری «سادیسم» یا لذت بردن از آزار و اذیت دیگران، مبتلا کرده و هم‌چنین دچار اضطراب می‌‌‌سازد.

استاد ناصر حبیبی از خانواده‌ها خواست تا برای تفریح و گذراندن وقت‌های اضافی کودکان شان، راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرند و از انجام بازها و فعالیت‌های خشونت‌آمیز جلوگیری کنند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …