دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

با یک دالر سرمایه‌گذاری روی تغذیه کودکان، سیزده دالر سود کنید

کودک‌خبر، کابل: تحقیق صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، نشان می‌دهد که یک دالر سرمایه‌گذاری روی تغذیه کودکان خرد سال به ویژه در هزار روز نخست زندگی یک کودک، سیزده دالر در افغانستان و شانزده دالر در دیگر کشورها سود در قبال دارد.

مسوولان اداره‌ی یونیسف در کابل، می‌گویند که تغذیه مناسب کودکان و مادران باردار، عامل اساسی رشد و انکشاف بشری، علمی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه به شمار می‌رود.

داکتر نوید مسوول بخش تغذیه یونیسف در افغانستان، می‌گوید: «اگر در ابتدا یک دالر روی تغذیه به‌خاطر یک کودک سرمایه‌گذاری شود، سیزده دالر در افغانستان و شانزده دالر در دیگر کشورها سود دارد.»

داکتر نوید می‌افزاید که سوءتغذی، عامل اصلی مرگ‌ومیر کودکان به شمار می‌رود. به گفته‌ی او، در چهل‌وپنج درصد مرگ‌ومیر کودکان سوءتغذی نقش دارد.

مسوول بخش تغذیه یونیسف تاکید کرد که براساس تحقیقات، هرگاه یک کودک در هزار روز نخست زندگی تغذیه مناسب شود، در آینده پنج تا پنجاه درصد از نظر درآمد اقتصادی و یادگیری در مکتب، موفق‌تر خواهد بود. داکتران هزار روز نخست زندگی یک کودک را که شامل دوره‌ی نه ماهه در رحم مادر و دو سال پس از تولد می‌شود، بنام دریچه‌ی طلایی برای رشد سالم کودک یاد می‌کنند و می‌گویند این دوره مهم‌ترین زمانی برای تغذیه‌ و رشد سالم یک کودک است. به گفته‌ی داکتران، هرگاه یک کودک در این دوره تغذیه مناسب نشود، در برابر انواعی از بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده و تداوی آن چندان موثر نخواهد بود.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، دو روز قبل در باره‌ی تغذیه مناسب کودکان در هزار روز نخست زندگی گفت: «از روزی که یک مادر تخمه در بتنش القاح می‌شود تا زمانی که یک کودک به دو سالگی می‌رسد، همین یک فرصت بسیار طلایی است؛ هرکاری را که انجام داده می‌توانیم باید در همین وقت انجام بدهیم. بعد از آن که کودک دو ساله شد هیچ نوع انتروینشن، مداخله، تداوی و هیچ چیز فایده ندارد و سوءتغذی هم بعد از دو سالگی برگشت نمی‌کند.» آقای فیروز هم‌چنین تاکید کرد: «تاثیرات آن چیست؟ اول این که اگر یک کودک در این دوره برایش توجه نشود، مقاومت‌ بدنش پایین می‌آید، معافیت‌اش کم می‌شود، اول تمام بیماری‌های ساری سر او غلبه می‌کند. تحقیق نشان می‌دهد کسانی که از بیماری شکر رنج می‌برند، در طفولیت مصاب به‌ سوءتغذی بوده‌اند. نه تنها به امراض ساری، بلکه به امراض غیرساری هم مصاب می‌شود. عامل آن همین سوءتغذی است.»

با این‌حال، داکتر نوید می‌گوید که مهم‌ترین اقدام برای رشد سالم کودک، تغذیه‌ مناسب مادر در دوران بارداری و هم‌چنین پیش از دوساله شدن نوزاد است. به گفته‌ی او، شیر مادر بهترین خوراک برای تغذیه نوزاد است و نوزاد باید فوراً و لحظه‌ی پس از تولد باید توسط شیر مادر تغذیه شود. داکتر نوید می‌گوید که برخی از مادران تا مدتی از شیر دادن نوزاد تازه تولد توسط شیر مادر خودداری می‌کنند و فله را که مهم‌ترین عامل رشد و معافیت کودک در برابر بیماری‌هاست، دور می‌ریزد. او تاکید کرد که نباید فله مادر دور انداخته شده و از تغذیه کودک در نخستین لحظات تولدش خودداری گردد. به گفته‌ی مسوول بخش تغذیه یونیسف، در افغانستان تنها چهل درصد از مادران از فله‌ی خود برای تغذیه نوزادش استفاده می‌کنند. داکتر نوید می‌گوید که کودکان باید تا شش ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه شوند و پس از شش ماهگی تا دو سالگی، در کنار شیر مادر از دیگر مواد خوراکی سالم نیز تغذیه گردند.

با این‌حال، یونیسف می‌گوید که تغذیه ناسالم مادران باردار و نوزادان، منجر به پیامدهای خیلی منفی می‌شود و کودکان را به مشکل قدکوتاهی، کم‌وزنی مواجه ساخته و در برابر انواع مختلف بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد. مسوول بخش تغذیه این سازمان می‌گوید که در افغانستان چهل درصد کودکان از مشکل قدکوتاهی رنج می‌برند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طبق آمارهای ارایه شده از سوی مقام‌های دولتی، هم اکنون بیش از ۵۵ درصد شهروندان افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. براساس این آمارها، افغانستان از جمله بیست کشوری در جهان است که بدترین وضعیت از نگاه امنیت غذایی دارد. از پیامدهای عمده‌ی فقر، سوءتغذی است. آن طوری که وزارت صحت می‌گوید سوءتغذی مزمن در میان کودکان، از شصت‌درصد اکنون به سی‌وشش درصد رسیده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …