پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تغذیه با شیر مادر، بیش از ۲۲ درصد نوزادان را از معلولیت‌های بعدی نجات می‌دهد

کودک‌خبر، کابل: مقام‌های صحی می‌گویند که تغذیه با شیر مادر، مهم‌ترین تاثیری بر سلامت و آینده‌ی نوزادان دارد و می‌تواند بیش از ۲۲ درصد نوزادان را از ابتلا به معلولیت‌های بعدی نجات بدهد.

مرسل منادی رییس بخش غذا و تغذیه وزارت صحت عامه، امروز در مراسم گرامی‌داشت از هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: «شیر مادر در ساعات اول تولد ۲۲.۵ درصد نوزادان را از معلولیت‌های دوره‌های بعدی زندگی نجات داده و تا دوسال تغذیه از شیر مادر واقعات مرگ‌ومیر کودکان را تا ۱۴ در صد کاهش می‌دهد.»

وزارت‌های معارف، صحت عامه و اداره‌ی انکشافی ایالات متحده امریکا در افغانستان، امروز از هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر، تحت شعار «توانمندسازی والدین برای تغذیه با شیر مادر» تجلیل کردند.

محمدابراهیم شینواری معین تعلیمات عمومی وزارت معارف نیز، در این مراسم به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید کرد و گفت: «شیر مادر اولین غذای مناسب برای نوزاد بوده که دارای تمام ویتامین‌ها و منرال‌های ضروری می‌باشد و به ویژه مواد مغذی را دارا بوده که در اولین روزهای زندگی بدن کودک به آن نیاز مبرم دارد.»
وی هم‌چنین گفت: «لازم است تا مادران در شش ماه اول، کودکان خویش را با شیر مادر تغذیه نموده و از دادن هرگونه غذاها و حتی آب برای شیر خواران اجتناب ورزند زیرا شیر مادر تمام نیازمندی بدن نوزاد را تامین می‌کند.»
معین تعلیمات عمومی وزارت معارف افزود که تغذیه نوزادان با شیر مادر، سالانه در حدود نه‌صد تا یک‌هزار و پنج‌صد کودک را از مرگ نجات می‌دهد. او از آموزگاران و دانش‌آموزان مکاتب خواست تا در آگاهی‌دهی خانواده‌های‌شان در باره‌ی اهمیت تغذیه با شیر مادر مسوولیت‌شان را ادا کنند.

در همین‌حال، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، گفته است که این سازمان خواستار تدوین پالیسی‌های خانوادگی برای مادران شیرده است و این زمان باید بادرنظر داشت زمان و مکان مورد حمایت قرار گیرند. این سازمان در عین‌حال تاکید کرده که تغذیه نوزادان با شیر مادر، منجر به رشد سالم این کودکان در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله آموزش و پرورش می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …