دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یک استاد دانشگاه کندز: کودکان به سهم‌گیری در حملات تروریستی مجبور می‌شوند

کودک‌خبر، کابل: شماری از استادان دانشگاه کندز و روحانیون این ولایت، می‌گویند که کودکان به سهم‌گیری در حملات تروریستی و انجام حملات انتحاری از سوی گروه‌های مخالف دولت مجبور می‌شوند.

هدایت‌الله حقمل رییس دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تخار، با تاکید بر این‌که باید از کودکان در منازعات مسلحانه حفاظت شود، در یک سینماری که توسط سازمان ملل متحد در باره حقوق بشر در دانشگاه تخار برگزار شده بود، گفت: «افراد آسیب‌پذیر به‌خصوص زنان و کودکان مجبور به سهم‌گیری در جنگ و انجام حملات انتحاری و دیگر فعالیت‌های می‌شوند. کودکان باید حفاظت شوند.»

هم‌چنین محبوب‌الله روحانی دیگر استاد دانشگاه‌های تخار، می‌گوید که طرف‌های درگیر جنگ باید قوانین ملی و بین‌المللی را در جریان فعالیت‌های‌شان درنظر داشته باشند. او افزود:‌ «آنها باید به قانون بین‌المللی حقوق بشر پابند باشند و به زندگی کودکان توجه کنند و از آنها در جنگ استفاده نکنند.»

در این سینمار که بیش از صد استاد و دانشجوی دانشگاه تخار شرکت داشتند، به دست‌یابی به راهی جهت جلوگیری از استخدام کودکان به عنوان سرباز نیز تاکید شد. شرکت‌کنندگان این سینمار تاکید کردند عواملی که باعث شرکت کودکان در جنگ و منازعات مسلحانه می‌شود شناسایی و از بین برده شود.

بیشتر بخوانید:

تلفات کودکان بیش از ۲۶درصد در نیمه‌ی نخست امسال افزایش داشته‌ است

تلفات غیرنظامیان به بلندترین سطح رسید؛ کشته و زخمی شدن ۲۴۶۱ کودک در ۹ ماه

با این‌حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، می‌گوید که زون شمال‌شرق، در سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه فعالیت‌های مسلحانه بوده و این فعالیت‌ها باعث شده تا کودکان زیادی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. یوناما می‌گوید: «جنگ طولانی مدت در کندز و دیگر ولایات کشور تلفات زیادی را به کودکان وارد نموده است. هزاران کودک در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند. شمار زیادی از خانواده‌ها از خانه‌های‌شان بیجا شده‌اند و یا در فقر زندگی می‌کنند و نمی توانند به مکتب بروند.»

برای جلوگیری از استخدام و حفاظت از کودکان در جنگ در حالی تاکید می‌شود که براساس گزارشی که یوناما در ۲۵ میزان امسال نشر کرد، از آغاز ماه جنوری تا اخیر ماه سپتامبر امسال، هشت‌هزار و ۲۳۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که چهل‌ویک درصد این غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته این سازمان، در جریان خشونت‌های مسلحانه امسال، دوهزار و ۵۶۳ نفر غیرنظامی کشته و پنج‌هزار و ۶۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. یوناما گفت از مجموع غیرنظامیانی که در نه ماه گذشته کشته و زخمی شده‌اند، دوهزار و ۴۶۱ نفرشان را کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی یوناما، در این مدت ۶۳۱ کودک کشته و یک‌هزار و ۸۳۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

هم‌چنین کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در گزارشی که در ۲۹ میزان منتشر کرد، گفت که در شش ماه نخست امسال، یک‌هزار و ۶۳۴ کودک در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تروریستی کشته و زخمی شده‌اند و این رقم ۲۶.۴۷ درصد افزایش در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. این کمیسیون در باره‌ی این که چه تعداد از کودکان کشته و چه تعداد دیگر زخمی شده‌اند، جزییات بیشتری ارایه نکرده است. اما این کمیسیون گفته که مجموع تلفات کودکان در شش ماه اول سال گذشته‌ی خورشیدی به یک‌هزار و ۲۹۲ کودک رسیده بود.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …