دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۸۱ واقعه مشکوک کرونا در افغانستان آزمایش شده است

#کودک‌خبر، کابل: وزارت صحت‌ عامه اعلام کرده که از دو هفته به این طرف، هشتاد‌ویک واقعه مشکوک ویروس کرونا در افغانستان را مورد آزمایش قرار داده و تنها یک واقعه در ولایت هرات مثبت تشخیص شده است.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز با اعلام این خبر گفت که شش واقعه‌ی دیگر تاهنوز تشخیص نشده و قرار است تا اخیر امروز تشخیص شود.

آقای فیروز که امروز در یک کنفرانس در برنامه گزارش‌دهی دولت به ملت صحبت می‌کرد، گسترش ویروس کرونا در جهان را نگران‌کننده توصیف کرد اما گفت که میزان کُشندگی این ویروس حدود دو درصد است. وزیر صحت عامه گفت: «در سطح جهان حدود ۹۵هزار و ۴۳۰ واقعه مثبت تا امروز تثبیت شده است. در حدود سه‌هزار و ۸۸۴ نفر فوت کرده و قدرت کُشندگی‌اش در حدود دو درصد است، این یک پیام بسیار خوب است. برعلاوه، امروز بیش از ۸۵ کشور جهان ویروس در آن شیوع کرده است و شیوع روزمره‌ی آن مایه‌ی نگرانی است.» وی هم‌چنین افزود: «در افغانستان در ظرف دو هفته‌ی اخیر ۸۱ واقعه را ما تست کردیم که تنها یک واقعه مثبت که در هرات تشخیص شد، متباقی الحمدالله منفی بوده است. هنوزهم شش واقعه‌ی را که در لابراتوار است، منتظریم که امروز نتایج آن اعلام خواهد شد. این واقعات از ولایات هرات، هلمند، فراه، غور، بغلان، لوگر، مزارشریف، فاریاب، کابل و غزنی گزارش داده شده است.»

وزیر صحت عامه هم‌چنین مرگ یک نفر در ولایت بلخ ناشی از ویروس کرونا را رد کرد و گفت این شخص به‌دلیل تومور و سرطان مغزی فوت کرد. به گفته‌ی آقای فیروز، این فرد در ایران تحت عملیات جراحی قرار گرفته و زمانی که از شیوع کرونا در آن کشور آگاهی می‌یابد، به افغانستان بازگشت می‌کند. وزیر صحت گفت این شخص به‌دلیل این که از ایران آمده بود و فوت‌ کرد، مرگ او را با ویروس کرونا ربط داده‌اند. او تاکید کرد که مرگ این شخص ناشی از سرطان مغزی بوده است.

وزیر صحت عامه در عین‌حال هشدار داد که خطرات ویروس کرونا در افغانستان درحال بیشتر شدن است. به گفته‌ی او، در طی دو هفته‌ی گذشته، نزدیک به پنجاه‌هزار پناهجو از ایران به کشور بازگشت کرده‌اند. فیروزالدین فیروز می‌گوید که بازگشت پناهجویان میزان آسیب‌پذیری‌ها را بالا برده است. وی گفت: «روزانه در ولایات غربی مثل نیمروز، یک تعداد از هم‌وطنان به صورت کلتوی یا دسته‌جمعی رد مرز می‌شوند. در بین این‌ها یک تعداد افراد معتاد نیز هستند که دارای مقاومت پایین می‌باشند. این‌ها تغذیه‌شان هم ضعیف است و زمینه انتقال ویروس در این‌ها موجود است. ما از این ولایت از نزدیک دیدن کردیم، چون یک نقطه‌ی آسیب‌پذیر است، یک سلسله اهتمامات جدی را مدنظر گرفتیم.»

وزیر صحت عامه گفت که روزانه حدود دو تا سه‌هزار پناهجو تنها از بندر ابریشم در ولایت نیمروز، از ایران وارد کشور می‌شوند.

شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی را در بین شهروندان خلق کرده است. این ویروس در سطح جهان در حال شیوع بیشتر است و تاکنون واکسینی نیز برای از بین بردن آن دریافت نشده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …