دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

بیماری چیچک در کودکان چیست و علایم آن چیست؟

#کودک‌خبر، کابل: چیچک یک بیماری بسیار شایع عفونی و مسری در میان کودکان است. دوره‌ی نهفته آن بین ۱۷-۲۱ روز طول می‌کشد که در این دوره فقط علایم خفیفی ظاهر می‌شوند.

دکتر میریام استوپارد، نویسنده کتاب بهداشت کودک، می‌گوید که ممکن است بعضی از مبتلایان به این بیماری، سردرد و تب داشته باشند، اما بیشتر بیماران هیچ نشانه‌ی واقعی از بیماری ندارند و فقط جوش‌های خارش‌داری دارند که نشانگر مبتلا به چیچک است. به گفته‌ی او، این جوش‌ها بیشتر قسمت‌های بدن کودک را می‌پوشانند و حتی می‌توانند در دهان، معقد، واژن یا گوش بروز کنند.

استوپارد می‌افزاید که فراگیری جوش‌ها در بدن کودک هر روز به مدت ۳-۴ روز است و به سرعت آبله‌های ریزی ایجاد می‌کنند و از این آبله‌هایی شبیه آبله سوختگی به جای می‌ماند. او در این کتاب می‌نویسد تاز مانی که آبله‌های شبیه سوختگی بیفتند، بیماری کودک شما واگیردار است. ممکن است درمحل بهبود این جوش‌ها در صورتی که کودک آنان را با شدت بخاراند، جوش‌گاه‌های کم‌عمقی باقی بماند.

چیچک بیماری خطرناکی نیست، اما ممکن است در موارد نادر ویروس چیچک باعث تَوَرُم مغز و جگر شود.

علایم احتمالی آبله‌مرغان

دکتر میریام استوپارد می‌گوید که علایم این بیماری شامل آبله‌های کوچکی که هر روز، به مدت۳-۴ ساعت ایجاد می‌شوند و به طور معمول از روی تنه شروع می‌شوند و سپس به سمت صورت، بازوها و ساق‌ها منتشر می‌شوند و در نهایت آبله‌های پوستی می‌بندند، می‌باشند. خارش شدید، سردرد و تب نیز از علایم این بیماری اند.

کارهایی که باید انجام داد

میریام استوپارد گفته است که در گام نخست، با استعمال مَلَم «کالامین» روی دانه‌های پوستی یا با حمام کردن کودک با آبی که مقدار کمی از «بی‌کربنات قلیا» داشته باشد، خارش بدن کودک را تسکین دهید. همین‌طور تا حد ممکن کودک بیمار را از دیگر کودکان دور نگهدارید و تا زمانی که همه‌ی آبله‌ها نیفتاده، او را به جایی مثل مکتب نفرستید.

همین‌طور هرچه زودتر به داکتر مراجعه کنید تا مطمین شوید که کودک به بیماری چیچک مبتلا شده یا خیر. اگر جوش‌ها سرخ و متورم شوند نشان‌دهنده عفونت است و اگر کودک نمی‌تواند در برابر خارش خود را کنترول کند، با داکتر مشوره کنید. اگر جوش‌ها آبله‌ بستند ولی در کودک احساس بهبودی دیده نشد، یعنی هنوز تب، گردن درد دارد، فوری به داکتر مراجعه کنید.

هم‌چنین اگر کودک هنوز دایپرز می‌پوشد، دایپرزش را به دفعات تبدیل کنید و در صورت امکان کودک را باز بگذارید تا جوش‌ها آبله ببندند. ناخن‌های دست کودک را کوتاه کنید و او را از خارندان منع کنید.

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …