دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

احتمال مرگ‌ شش‌هزار کودک در روز با مختل شدن برنامه واکسیناسیون و خدمات صحی

کارشناسان هشدار داده‌اند که اختلال گسترده در برنامه‌های واکسینه کردن کودکان به خاطر شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث مرگ هزاران کودک شود.

تعویق و بر هم خوردن برنامه‌های واکسیناسیون در دست کم ۶۸ کشور گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی به بسیاری از کشورها توصیه کرده بود که به منظور کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا برنامه‌های واکسیناسیون را به حالت تعلیق درآورند.

حالا گروه‌های متعدد کارشناسان، نگرانی خود را در مورد پیامدهای بلند مدت این تعویق ابراز داشته‌اند.

به ‌گزارش بی‌بی‌سی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، موسسه واکسیناسیون سابین در امریکا، و ایتلاف واکسیناسیون اجوم مستقر در سوییس هم گفته‌اند که هر روز ممکن است هزاران کودک به خاطر واکسینه نشدن جان خود را از دست بدهند.

دلایل متعددی برای مختل شدن خدمات واکسیناسون وجود داشته است. مهم‌ترین عوامل موثر در این زمینه عبارت است از:

۱- والدین می‌ترسند تا با خروج از خانه به بیماری کوید ۱۹ مبتلا شوند.

۲- به کارگیری کارکنان شبکه بهداشت برای افزایش توانایی این شبکه در مقابله با شیوع کرونا

۳- مشکلات دستیابی مراکز صحی و درمانی به واکسن.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفته است: «موارد ابتلا به سرخک، دیفتری و وبا رو به افزایش است و این قطعاً مشکلاتی عمده را به همراه دارد.» خانم فور افزوده است: «در سطح جهانی، ما بر بسیاری از بیماری‌های قابل پیش‌گیری در کودکان غلبه کرده بودیم اما حالا این نگرانی وجود دارد که ممکن است دستاوردهای‌مان از میان برود.»

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا برنامه واکسین فلج کودکان را متوقف کرد

تطبیق واکسین پولیو در ساحات خارج از کنترول دولت در جنوب، به یک شرکت خصوصی واگذار شد

هشدار تازه؛ شش واقعه جدید فلج اطفال در افغانستان ثبت شد

بازگشت سُرخک؛ ۱۱۷ میلیون کودک در معرض خطر ابتلا به سُرخکان قرار دارند

در نیامی، پایتخت کشور آفریقایی نیجر، یک کلینیک بهداشتی که معمولاً باید پر از مراجعان باشد در حال حاضر ساکت و کما بیش خالی است.

تا کنون یک‌هزار مورد ابتلای به ویروس کرونا در این کشور گزارش شده و همزمان، موارد ابتلای به پولیو (فلج اطفال) که می‌تواند باعث فلج شدن و حتی مرگ شود بار دیگر مشاهده شده است.

زینبو طاهرو، یک زن محلی که روسری صورتی رنگ بر سر دارد و به صورت ماسکی به رنگ آبی زده، دختر کوچکش، فاضله را در آغوش دارد. او می‌گوید: «به خاطر ویروس کرونا می‌ترسیدم به این مرکز بیایم اما مددکاران صحی به من گوشزد کردند که واکسن زدن کودکان چقدر مهم است و همین‌طور هم ما باید سعی کنیم کارهای بهداشتی را رعایت کنیم مثل شستن مرتب دست‌ها با صابون.»

هشتاد میلیون کودک زیر یک سال در معرض خطر قرار دارند

آمار تخمینی نوزادانی که برنامه واکسیناسیون آن‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است:

  • جنوب شرق آسیا: ۳۴.۸ میلیون
  • آفریقا: ۲۲.۹ میلیون

گزارش شیوع بیماری‌های کشنده و قابل پیش‌گیری:

  • نپال و کامبوج: سرخک
  • اتیوپی: سرخک، وبا و تب زرد

احتمال مرگ شش‌هزار کودک در روز

الگوسازی اخیر توسط مکتب بهداشت عمومی جان هاپیکینز بلومبرگ نشان می‌دهد که مختل شدن این نوع خدمات بهداشتی حیاتی برای زنان و کودکان می‌تواند به افزایش مرگ‌ومیر کودکان تا ۶۰۰۰ نفر در روز منجر شود.

کیت اوبراین، رییس بخش ایمن سازی و واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی گفته است: «نگرانی ما این است که این بیماری‌‎ها با شدت و حدت باز خواهند گشت و معنی آن این است که آمار مرگ‌ومیر کودکان به رقمی خواهد رسید که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است.»

خانم اوبراین در عین حال اطمینان می‌دهد که «اگر دولت‌ها به سرعت دست به کار شوند می‌توان از چنین فاجعه‌ای جلوگیری کرد.»

از دولت‌ها و سازمان‌های مختلف خواسته شده است تا به منظور اطمینان از اینکه ایتلاف واکسیناسیون اجوم بتواند به ارایه خدمات خود در زمینه حفظ جان کودکان در فقیرترین کشورهای جهان از طریق واکسن زدن به موقع ادامه دهند کمک‌هایی به مبلغ ۷.۴ میلیارد دالر را در نظر بگیرند. این برنامه هم در جریان شیوع ویروس کرونا و هم بعد از آن ادامه خواهد یافت.

دکتر ست بارکلی، سرپرست این برنامه گفته است که اطمینان از اینکه برنامه‌های مرتب واکسیناسیون هرچه سریع‌تر از سر گرفته خواهد شد جنبه حیاتی دارد.

او افزوده است: «”وقتی برنامه واکسینه کردن با اختلالی چنین عمده مواجه می‌شود، بازسازی سیستم اجرایی کاملاً زمان‌بر است.»

او تاکید دارد که «در حالی‌که به سرعت به سوی کشف و ساخت واکسن کوید-۱۹ پیش می‌رویم، باید بدانیم که همین سیستم واکسیناسیون کنونی است که باید برای ایمن‌سازی در برابر این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.»

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …