یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: هنوزهم از کودکان در صفوف نیروهای امنیتی استفاده می‌شود

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده که اعلام کرده که هنوزهم از کودکان «به‌گونه غیررسمی» در صفوف نیروهای امنیتی استفاده می‌شود. این کمیسیون در باره این‌که رقم این کودکان به چه تعداد می‌رسد، جزییات بیشتری ارایه نکرده است.

کمیسیون حقوق در یک گزارش خلاصه از کارکردهایش در طول هجده سال گذشته به مناسبت هجده‌ ساله شدن این کمیسیون، گفته که تلاش‌های این نهاد در باره‌ی جلب‌وجذب کودکان در صفوف نیروهای امنیتی و ارایه‌ی پیشنهاداتی در این زمینه به حکومت، باعث اصلاح پالیسی نیروهای امنیتی شده و اکنون روند «جلب‌وجذب رسمی» کودکان به صفوف این نیروها متوقف شده اما باآنه به صورت غیررسمی از کودکان در نیروهای امنیتی استفاده می‌شود. کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش خود گفته است: «د‌ر پی نشر گزارش‌های کمیسیون درباره جلب‌وجذب کودکان در ‌نیروهای امنیتی و ارایه پیشنهادهای مشخص به حکومت، پالیسی نیروهای امنیتی دولت افغانستان در این مورد اصلاح شد. یافته‌های کمیسیون نشان می‌دهد که اکنون موارد جلب‌وجذب رسمی کودکان در نهادهای امنیتی به صفر رسیده، اما متاسفانه هنوز از کودکان به گونه غیررسمی در صفوف نیروهای امنیتی استفاده می‌شود.»

پیش از این‌ نیز، هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، از استخدام کودکان در صفوف نیروهای درگیر جنگ در افغانستان، به ویژه گروه‌های مسلح مخالف دولت خبر داده بود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، هم‌چنین از کودکان به عنوان یک گروه آسیب‌پذیر در افغانستان یاد کرده می‌گوید که کارهای شاقه، قاچاق و اختطاف و سوءاستفاده‌‌ از کودکان همواره از نگرانی‌های این کمیسیون بوده و کمیسیون را واداشته است ‌تا درباره حمایت و آگاهی‌دهی درباره حقوق کودکان مطابق ‌اسناد بین‌ا‌لمللی،‌ بر نهادهای مسوول دولتی فشار بیاورد. به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، تهیه گزارش سایه‌ از وضعیت حقوق کودک در افغانستان با توجه به یافته‌های کمیسیون از ساحه در سال ۲۰۰۴‌ و ارایه‌‌ آن در ژنیوا، همکاری و نظارت بر روند ادغام مجدد ۳۱۶ کودک قاچاق‌شده و اخراج‌شده از کشورهای عربستان سعودی، عمان و غنا که توسط گروه‌ها و باندهای سازمان‌یافته و کارفرمایانی از شمال کشور به پاکستان و بعد به آن کشورها منتقل شده بودند؛ دادخواهی برای ایجاد یک مرکز نگهداشت برای کودکانی که با مادران محبوس‌شان‌ به سر می‌بردند‌؛ جرم‌انگاری فعل بچه‌بازی در کُد جزایی کشور، همکاری با دفتر جمعیت هلال احمر برای انتقال کودکانِ دچاری بیماری‌های صعب‌العلاج به خارج از کشور بخشی از اقدامات این کمیسیون برای بهبود وضعیت کودکان در افغانستان بوده است.

در باره کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر، هجده سال قبل، در چنین روزی، شانزدهم جوزای ۱۳۸۱ خورشیدی براساس ماده ۵۸ قانون اساسی تاسیس و آغاز به کار کرد. هدف از تاسیس و ایجاد این نهاد ملی، دفاع و حمایت از حقوق و آزادی‌های شهروندان بوده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش خود می‌گوید که به منظور نظارت بر رعایت حقوق بشر، حمایت از حقوق بشر و توسعه‌ی آن برنامه استراتیژیک، برنامه عمل، قانون، تشکیلات و بخش‌های منظم حمایتی‌ دارد. این كميسيون در‌ چهارده ولایت دفتر فعال دارد و از طریق این دفاتر به نظارت بر رعایت حقوق بشر و حمایت از آن در سراسر کشور می‌پردازد.

عکس: شبکه‌های اجتماعی

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …