دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کودک‌همسری در افغانستان رواج بیشتر یافته است

#کودک‌خبر، کابل: وزارت اقتصاد اعلام کرده که موارد ازدواج‌های قبل از وقت یا کودک‌همسری در افغانستان رواج بیشتری یافته و به یک موضوع نگران‌کننده تبدیل شده است.

این وزارت در اعلامیه‌ای به مناسبت انتشار گزارشی از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در باره وضعیت نفوس جهان در سال ۲۰۲۰، گفته است که ۲۸ درصد دختران در افغانستان در دوران کودکی، یعنی قبل از رسیدن به سن هجده سالگی ازدواج می‌کنند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه این هفته گزارشی تحت عنوان «برعلیه خواست من» منتشر کرد که در این گزارش بیشتر به موضوع خشونت علیه زنان، ازدواج‌های قبل از وقت، ترجیح خانواده‌ها به داشتن فرزند پسر در سطح جهان پرداخته شده است.

براساس این اعلامیه، مصطفی مستور وزیر اقتصاد افغانستان، در مراسم ارایه‌ی این گزارش توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در باره وضعیت نفوس جهان، از طریق تماس ویدیویی گفته است که ۲۸درصد دختران در افغانستان قبل از رسیدن به سن هجده سالگی و چهار درصد دیگر هم قبل از رسیدن به سن پانزده‌سالگی ازدواج می‌کنند. او در سخنرانی خود گفته است: «برای کاهش آسیب‌پذیری این قشر مخصوصاً در نقاط دور دست کشور، نیاز است تا به توانمندسازی اقتصادی، آموزش با کیفیت و راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی دختران و زنان توجه بیشتر شود.»

بیشتر بخوانید:

معاون رییس‌جمهور: ۲۸ درصد زنان در افغانستان، در دوران کودکی ازدواج کرده‌اند

یونیسف: همه‌گیری بیماری کرونا ازدواج‌های کودکان را در افغانستان افزایش می‌دهد

ازدواج پیش از وقت، دختران خارج از مکتب را سه‌ برابر بیشتر تهدید می‌کند

کودکِ مادر کودک، از منزلش فرار کرد

برای دختران کوچک‌تان لباس‌های عروس نخرید

وزیر اقتصاد معتقد است که والدین باسواد به ویژه مادران تعلیم یافته می‌توانند نقش اساسی در کاهش موارد کودک‌همسری در افغانستان داشته باشند. او می‌گوید: «والدین باسواد مخصوصاً مادران تعلیم یافته می‌توانند نقش اساسی در کاهش ازدواج‌های قبل از وقت و جلوگیری از انواع خشونت بر علیه دختران داشته باشد. پس نیاز است تا در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتر صورت گیرد.»

وزارت اقتصاد می‌افزاید که بخشی از مشکل کودک‌همسری در افغانستان به سطح اقتصاد خانواده‌ها و نبود فرصت‌های کاری برای زنان به ویژه در روستاها مرتبط است. این وزارت تاکید دارد که نبود فرصت‌های شغلی برای زنان، میزان خشونت‌ها علیه آنان را بالا برده و در مواردی منجر به ازدواج‌های قبل از وقت دختران می‌شود.

وزارت اقتصاد در بیانیه خود می‌گوید: «در حال حاضر تنها ۲۵درصد افراد شاغل را خانم‌ها تشکیل داده ولی ۷۹ درصد یعنی ۵.۷ میلیون کسانی را که در سن کار هستند ولی هیچ شغل با درآمدی ندارند را زنان تشکیل می‌دهند.این وضعیت می‌تواند در افزایش خشونت و نابرابری نقش اساسی داشته باشد.»

ازدواج‌های قبل وقت یا کودک‌همسری، در افغانستان یک معضل جدی اجتماعی است اما دولت و نهادهای مدافع حقوق کودکان، تاکنون کم‌تر به این مساله توجه کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …