دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شفاخانه صد بستر دشت‌برچی به کمک داکتران بدون مرز بازگشایی شد

#کودک‌خبر، کابل: شفاخانه صد بستر دشت‌برچی، پس از نزدیک به یک‌ونیم‌ ماه از انجام یک حمله‌ خونین تروریستی بالای این شفاخانه، دوباره به کارش آغاز کرد.

بخش نسایی‌ولادی این شفاخانه که توسط داکتران بدون مرز مدیریت و حمایت می‌شد، به تاریخ ۲۳ ثور امسال، هدف یک حمله تروریستی وحشیانه قرار گرفته و در نتیجه‌ی آن ده‌ها تن از غیرنظامیان شامل زنان درحال زایمان، نوزادان تازه متولد شده کشته و زخمی شدند. بخش زیادی از این شفاخانه نیز در نتیجه‌ی شلیک تروریستان و انفجار، تخریب شده بود.

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه، می‌گوید که این شفاخانه بازسازی شده و به دو باره آغاز به فعالیت کرده است. آقای عثمانی امروز در مراسم بازگشایی این شفاخانه گفت که سازمان داکتران بدون مرز که قبلاً بخش نسایی‌ولادی این شفاخانه را حمایت و مدیریت می‌کرد، به فعالیت‌اش در این شفاخانه پایان داده اما برای فعال‌سازی دو باره این شفاخانه، این مرکز بهداشتی را در قسمت دوای مورد ضرورت و تجهیزات طبی کمک کرده است.

سازمان داکتران بدون پس از حمله تروریستی ۲۳ ثور، از دولت افغانستان خواسته بود تا در باره چگونگی این حمله تحقیق کند و در غیرآن، این سازمان به فعالیت خود در شفاخانه دشت‌برچی پایان می‌دهد. این سازمان نزدیک به دو هفته پیش، پس از این که دولت افغانستان تحقیقی در باره چگونگی حمله انجام نداد و پرسش داکتران بدون مرز را بی‌پاسخ گذاشت، رسماً اعلام کرد که به فعالیت خود در این شفاخانه پایان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

داکتران بدون مرز قبلاً در باره «اما و اگر» توقف فعالیتش در شفاخانه ‌برچی به دولت هشدار داده بود

داکتران بدون مرز از دولت خواسته در باره کشتارِ مادران و نوزادان در زایشگاه دشت‌برچی تحقیق کند

داکتران بدون مرز: مهاجمان به قصد کشتار نوزادان و مادران آمده بودند

تفاوت میان دولت و تروریستان در برخورد با کودکان از دیدگاه رییس‌جمهور+ویدیو

سرپرست وزارت صحت عامه در مراسم امروزی گفت که بخشی از دواهای مورد نیاز و تجیهزات طبی این شفاخانه توسط سازمان داکتر بدون مرز و متباقی آن از طریق بودجه خود دولت تامین شده است. او گفت که داکتران بدون مرز به منظور تامین مصوونیت جان کارمندانش به فعالیت خود در این شفاخانه پایان داده است.

احمدجواد عثمانی در عین‌حال گفت که در شش ماه گذشته، ۲۰ حمله تروریستی بالای مراکز صحی در سراسر کشور صورت گرفته و در نتیجه‌ی آن چهارده تن از کارمندان صحی جان باخته‌اند.

او از گروه‌های تروریستی خواست تا از هدف قرار دادن مراکز صحی خودداری کرده و بیشتر از این مانع دسترسی مردم به خدمات صحی نشوند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …