دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

وزارت صحت به زوج‌ها: تا ساخت واکسین از بچه‌دار شدن خودداری کنید

#کودک‌خبر، کابل: وزارت صحت عامه از تمامی زوج‌ها خواسته‌ تا زمان ساخت و عرضه‌ی واکسین کرونا، از بارداری و بچه‌دار شدن خودداری کنند.
اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه، می‌گوید که بارداری می‌تواند زنان را بیشتر در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر بسازد. آقای سمسور امروز در یک کنفرانس خبری گفت زنانی که در نتیجه‌ی بارداری و زایمان دچار کم‌خونی می‌شوند، ابتلای‌شان به بیماری کوید-۱۹ شدیدتر و جدی‌تر است.
سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: «در زنان حامله‌دار در مقایسه با زنان غیرحامله، بیماری شدید است. یک توصیه وزارت صحت عامه به تمام خانواده‌هایی که می‌خواهند در آینده اولاد داشته باشند، این است که طوری برنامه‌ریزی یا وقفه ایجاد کنند که نشان ویروس کم‌تر شود یا ما به واکسین دسترسی پیدا کردیم، می‌توانند برای به دنیا آمدن طفل بعدی خود برنامه‌ریزی کنند ویا از میتودهای وقفه‌دهی میان ولادت‌ها استفاده و وقفه مناسب را میان ولادت‌ها ایجاد بکنند. فعلاً اگر خانم‌ها حمل بگیرند، خدای نکرده طوری نشود که با مشکلات جدی روبرو شوند.»
وزارت صحت عامه پیش از این نیز نسبت به ابتلای شدیدتر زنان حامله و کم‌خون به بیماری کرونا هشدار داده بود. داکتر نایله غازی مسوول بخش مراقبت‌های عاجل زایمان در وزارت صحت عامه گفته بود که هرگاه مشکل کم‌خونی در این زنان رفع نشود، توانایی‌شان در مقابله با ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. این وزارت تاکید کرده که برای مقابله با این ویروس، زنان باردار و کم‌خون، نیاز دارند تا از تابلیت‌های رفع کم‌خونی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار وزارت صحت به زنان ‌حامله و کم‌خون در مقابله با ویروس کرونا+ویدیو

تولد یک میلیون نوزاد در سایه کرونا در افغانستان؛ یونیسف در باره سلامت زنان‌باردار و کودکان هشدار داد

پیامد بحران کرونا؛ ۷ میلیون بارداری ناخواسته و توقف تلاش‌ها برای جلوگیری ازدواج کودکان

همه‌گیری کرونا؛ زنان باردار چطور از خود و فرزندان‌‌شان محافظت کنند

ویروس کرونا؛ مواردی که زنان باردار باید درنظر داشته باشند

وزارت صحت عامه در حالی از خانواده‌ها خواسته تا برای حفظ سلامت خانواده‌های‌شان از بچه‌دار شدن تا زمان دسترسی به واکسین کرونا خودداری کنند که براساس ارزیابی‌های یونیسف، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، حدود دو ماه قبل اعلام کرد که یک میلیون نوزاد در افغانستان در طی ۹ ماه پادمی کرونا به دنیا خواهند آمد.

جوانان عمده‌ترین گروه سنی مبتلایان

در همین‌حال، ارزیابی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که جوانان بین ۲۱ تا ۳۰ سال، بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را در افغانستان تشکیل می‌دهند. این گروه سنی ۳۱درصد مجموع مبتلایان به کرونا را تشکیل می‌‌دهند.
اکمل سمسور سخنگوی وزارت در این کنفرانس خبری گفت که دلیل اصلی بلند بودن میزان مصاب‌شدگان به کرونا در میان این جوانان، تحرک بیشتر و خودداری این جوانان از استفاده از ماسک است. اما، افراد کم‌تر از بیست سال، کم‌ترین رقم مبتلایان به بیماری کوید-۱۹ را در افغانستان تشکیل می‌دهند.
هم‌چنین گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال بیست‌وچهار درصد؛ ۴۱ تا ۵۰ سال هفده درصد، ۵۱ تا ۶۰ سال دوازده درصد و افرادی بالاتر از ۶۱ سال، هشت درصد مصاب‌شوندگان به بیماری کرونا را تشکیل می‌‌دهند. از مجموع افراد مصاب شده به ویروس کرونا، تاکنون ۷۲ درصد مردان و ۲۸ درصد زنان بوده‌اند.
وزارت صحت عامه می‌گوید که میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، در مقایسه با کشورهای منطقه، به جز از پاکستان، در افغانستان کم‌تر بوده است. سخنگوی این وزارت گفت که میزان وفیات ناشی از کرونا در این کشور تاکنون ۲.۶ درصد بوده است. وفیات از نگاه جنیست نیز شامل ۷۸درصد مربوط به مردان و ۲۲ درصد هم مربوط به زنان بوده است.
آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صحت نشان می‌‌دهد که از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان تاکنون، ۳۳هزار و ۱۹۰ نفر به این ویروس مبتلا و بیش از بیست‌هزار تن از این مبتلایان بهبود یافته‌اند. هم‌چنین میزان مرگ ناشی از کرونا نیز به ۸۹۸ نفر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …