دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

همه‌گیری کرونا منجر به افزایش خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان و زنان شده است

#کودک‌خبر، کابل: شرکت‌کنندگان بحث‌های رادیویی هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، گفته‌اند که همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، منجر به افزایش خشونت‌های خانوادگی‌ علیه زنان و کودکان شده است.

یوناما می‌گوید که بحث‌های رادیویی را به منظور بحث در باره پیامدهای همه‌گیری کرونا و خشونت‌های خانوادگی در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرده بود و شرکت‌کنندگان این بحث‌ها از افزایش خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان و زنان در جریان همه‌گیری کرونا به ویژه قرنطین خبر داده‌اند. در این بحث‌های رادیویی که در ماه آپریل راه‌اندازی شده بود، مسوولان دولتی، علمای دینی، مدافعان حقوق بشر، استادان دانشگاه‌ها و مکاتب و هم‌چنین بزرگان محلی شرکت داشته‌اند.

به نقل از یوناما، مقیم علی‌زی رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هلمند، در جریان یکی از این بحث‌های رادیویی گفته که خشونت‌های خانوادگی در روزهای قرنطین افزایش یافت و مدافعان حقوق بشر نتوانستند جلوی این خشونت‌ها را بگیرند.

وجیهه مقدس رسولی رییس اداره امور زنان هلمند نیز، افزایش خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان و زنان را تاکید کرده در یک برنامه رادیویی گفت: «کسانی‌که عاید کم‌تر دارند بیشتر از دیگران با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شاید این کمبود و مشکلات باعث خشونت با اعضای خانواده به ویژه زنان و کودکان گردد.»

بیشتر بخوانید:

از پیامدهای کرونا؛ احتمال افزایش خشونت‌ها علیه کودکان در خانه

یونیسف: همه‌گیری بیماری کرونا ازدواج‌های کودکان را در افغانستان افزایش می‌دهد

دبیرکُل سازمان ملل: کرونا کودکان را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده و باید مورد حمایت قرار گیرند

کودکان به «استرس پس از بحران کرونا» دچار می‌شوند

هم‌چنین فتانه عزیز زازی رییس امور زنان ننگرهار نیز گفته است: ‌«در جریان قرنطین ما شکایاتی مبنی‌بر خشونت علیه زنان دریافت نمودیم. ریاست ما برای کاهش سطح خشونت‌ها در این دوره سخت، بر افزایش آگاهی عامه تمرکز نموده است. پیام اصلی ما به زنان و مردان این است که صبور باشند و از یک‌دیگر مراقبت نمایند و به آینده امیدوار باشند.»

در همین‌حال، حکیمه علی‌زاده یکی از مسوولان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، می‌گوید که همه‌گیری کرونا به طور گسترده بر زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم تاثیر گذاشته است. او گفت که زنان، کودکان و افراد کهن‌سال بیشتر آسیب پذیر هستند.

خانم علی‌زاده افزوده است:‌ «وقوع خشونت‌های خانوادگی از اثر وضعیت فعلی و تاثیر آن بر زنان، فشار روانی بر کودکان و سیستم معافیت ضعیف افراد مسن، آنها را در برابر این همه‌گیری در گروه آسیب‌پذیرترین‌ها قرار داده است. زنان، کودکان و افراد مسن قربانیان اصلی این بحران جهانی هستند.»

لوی سارنوالی در ماه جون از ثبت ۲۴۹ قضیه لت‌وکوب زنان در محیط خانواده در جریان روزهای قرنطین خبر داد. همین طور گزارش ماه جون کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز نشان می‌دهد که از ماه جنوری تا پایان ماه می ۷۵۴ مورد خشونت زنان در سراسر کشور ثبت شده است.

با این‌حال، یوناما می‌گوید که در کنار قوانین، باید میکانیزم‌های اداری نیز برای دسترسی زنان به عدالت، توقف خشونت علیه زنان و کودکان وجود داشته باشند. این سازمان تاکید کرده که وضعیت زنان و کودکان در مناطق روستایی بدتر و وخیم‌تر است.

یک باشنده ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار نیز در این باره گفته است: «وضعیت در مناطق روستایی ناامیدکننده است، زنان و کودکان در این بحران صحی بیشترین آسیب را می‌بینند.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …