دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

خودکُشی، دومین علت‌ مرگ‌ومیر نوجوانان است

#کودک‌خبر، کابل: امروز دهم سپتامبر، روز جهانی وقایه از خودکشی است. براساس آمارها، خودکُشی پانزدهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود، اما در بین نوجوانان، به ویژه دختران نوجوان، خودکُشی دومین عامل مرگ‌ومیر به شمار می‌رود. در عین‌حال، فراهم‌ شدن زمینه کار و آموزش، از راهکارهای اصلی جلوگیری از خودکُشی نوجوانان و جوانان به حساب میاید.

وزارت صحت عامه، همزمان با فرارسیدن روز جهانی وقایه از خودکُشی، می‌گوید که سالانه حدود هشت‌صدهزار نفر، یعنی در هر ۴۰ ثانیه یک نفر، دست به خودکشی می‌زنند و جان می‌دهند. در عین‌حال، در هر ۲۵ ثانیه، یک نفر اقدام به خودکُشی می‌کند. به گفته‌ی این وزارت، خودکُشی پانزدهمین عامل مرگ‌ومیر در سطح جهان است و حدود ۱.۴ درصد تمامی مرگ‌ومیرها در جهان، ناشی از خودکُشی است.

در کشورهای اروپایی، خودکُشی علت اصلی مرگ‌ومیر افرادی بین ۱۵ تا ۲۴ سال را تشکیل می‌دهد و میزان خودکُشی در سطح جهان در این گروه سنی، بیشتر در میان مردان رایج است.

ارقام ارایه شده توسط وزارت صحت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۲، هفتادوشش درصد خودکُشی‌ها در کشورهای کم‌درآمد و متوسط اتفاق افتاده و از این میان، ۳۹ درصد‌شان در کشورهای جنوب‌شرق آسیا بوده است.

اقدام به‌ خودکُشی در ۲۵ کشور عضو سازمان صحی جهان جرم پنداشته می‌شود و در ۲۰ کشور دیگر، افرادی که اقدام به خودکُشی کنند مجرم شناخته شده و زندانی می‌شوند.

افسردگی و اختلال روانی، عامل عمده‌‌اند که افراد مبتلا به آن، اقدام به خودکُشی می‌کنند. پنجاه درصد افرادی که در کشورهای با درآمد بالا دست‌ به خودکُشی زده‌، هنگام مرگ دارای بالاترین سطح اختلال افسردگی بوده‌اند.

آمار وزارت صحت حاکیست که در هر مرگ ناشی از خودکُشی، ۱۳۵ تن دیگر تحت تاثیر این عمل قرار می‌گیرند. به گفته‌ی این وزارت، به این ترتیب، سالانه ۱۸۰ میلیون در سطح جهان به اثر عمل خودکُشی داغدار می‌شوند.

کمک کرونا به خودکُشی

وزارت صحت عامه آمار مشخصی از موارد خودکُشی‌ها در افغانستان ارایه نکرده اما می‌گوید که همه‌‌گیری ویروس کرونا، ممکن است به افزایش موارد خودکشی در کشور کمک بکند.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت، دیروز در یک کنفرانس  خبری گفت که همه‌گیری کرونا فشارهای روانی را در میان شهروندان بیشتر ساخته و این مساله می‌تواند در مواردی منجر به خودکُشی شود. او گفت: «بحران کرونا به‌خاطری که فشارهاری روانی را بیشتر ساخته، احتمال این هم وجود دارد که میزان خودکُشی‌ها بیشتر شود.» سخنگوی وزارت صحت هم‌چنین افزود: «در سطح جامعه و فامیل در بحران کرونا، ما باید باهم کمک کنیم تا کسانی که مشکلات روانی پیدا کرده برای‌شان حمایت اجتماعی فراهم کنیم تا خدا نخواست میزان خودکُشی‌ها در افغانستان بیشتر نشود.»

آماری که سال گذشته به مناسب روز جهانی وقایه از خودکُشی توسط وزارت صحت عامه ارایه شد، نشان می‌دهد که نیمی از نفوس افغانستان از فشارهای روانی رنج می‌برند. به گفته این وزارت، بیست درصد از کسانی که با فشارهای روانی مواجه‌اند، از نقش گرفتن در زندگی روزمره دچار نارسایی هستند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …