دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

درخواست وزارت صحت از مردم: از کمپاین واکسین پولیو نظارت کنید

#کودک‌خبر، کابل: با گذشت سه روز از آغاز کمپاین واکسین پولیو یا فلج کودکان، وزارت صحت عامه از تمامی شهروندان خواسته تا از جریان این کمپاین نظارت کرده و نگذارند که کودکان زیر پنج‌ سال‌ از این واکسین محروم شوند.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت، گفت که این کمپاین سه روز قبل در ۲۰ ولایت آغاز شده و ۲۱۳ ولسوالی را تحت پوشش قرار می‌دهد. او افزود که این کمپاین برای دو روز دیگر نیز ادامه می‌یابد و کسانی که کودکان‌شان از واکسین پولیو در جریان کمپاین محروم می‌شوند، باید با وزارت صحت در تماس شوند. آقای سمسور می‌گوید: «وزارت صحت عامه همکاری مردم را کار دارد تا رضاکاران پولیو به هرخانه برسند و تمام کودکان را واکسین کنند. در کمپاین پولیو خواست وزارت صحت عامه از مردم این است که از این کمپاین نظارت داشته باشند و ببینند که اگر در کدام قریه، منطقه یا ولسوالی کارمندان واکسین نرفته باشند، باید همرای مسوولان تماس بگیرند که چرا به قریه‌ یا منطقه‌ی‌شان واکسیناتوران نیامده‌اند. یعنی باید از طرف مردم نظارت صورت بگیرد که ما مطمین شویم که هر کودک افغان که سن‌شان از پنج‌ سال کم‌تر است، قطره پولیو را می‌گیرد.»

در جریان واکسین پولیو که از تاریخ ۲۴ سنبله در ۲۰ ولایت آغاز شده، قرار است بیش از شش میلیون کودک زیر پنج سال قطره فلج کودکان یا پولیو را دریافت کنند. نهادهای صحی می‌گویند که با شیوع ویروس کرونا و متوقف شدن روند کمپاین فلج کودکان، موارد ابتلای کودکان به پولیو در کشور افزایش یافته و به چهل‌وشش مورد رسیده است.

وزارت صحت در زمان آغاز این کمپاین گفت: «بیماری همه‌گیری کوید-۱۹ که به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت، خدمات اساسی صحی از جمله کمپاین‌های پولیو را مختل کرد که برای جلوگیری از خطر انتقال کوید-۱۹ به خود کودکان، مراقبان و واکسیناسیون از ماه فبروری تا جولای ۲۰۲۰ متوقف شد. از آغاز سال روان میلادی تاکنون واقعات مثبت پولیو در کشور به ۴۶ مورد می‌رسد که ۳۲ مورد آن مربوط به مناطق جنوبی است که عمدتاً دارای چالش‌های دسترسی به کودکان است و موارد دیگر مثبت پولیو از ساحات مختلف کشور گزارش شده است که قبلاً از مرض فلج کودکان عاری شده بود.»

افغانستان، پاکستان و نایجریا، سه کشوری در جهان اند که تاکنون موفق نشده‌اند تا ویروس پولیو یا فلج کودکان را نابود کنند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …