شنبه , ۲۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چگونه روش‌های رعایت نظافت فردی را به کودکان خود آموزش بدهیم؟

#کودک‌خبر، کابل: کودکان یا شیفته‌ی آب هستند یا از آن متنفرند. در هرصورت، وظیفه‌ی پدر و مادر است که روش مناسب و لذت‌بخش را برای رعایت نظافت فردی به کودکان‌ خود آموزش دهند.

خیلی از کودکان خُردسال، از حمام کردن متنفرند و هنگام حمام کردن، با والدین‌شان جنگ و سروصدا راه‌ می‌اندازند. اما، والدین می‌توانند برای ایجاد علاقه، انگیزه و آرام ماندن کودک در حمام از انواع وسایل جالب شست‌شوی ویژه کودکان مثل لیف‌های رنگارنگ، شامپوهای عروسکی، انواع اسباب‌بازی قابل شست‌شو وغیره استفاده کنند.

اگر کودکان‌تان از حمام رفتن خوش‌شان نمی‌آید، می‌توانید جدولی برایش درست کنید و هربار که بدون گریه و بداخلاقی به حمام می‌رود، ستاره یا برچسب عروسکی برروی آن بچسبانید. سعی کنید هر بار که کودک‌تان را به حمام می‌برید، از مشوق و محرک‌های جدید برای سرگرم نگهداشتن او استفاده کنید تا او خودش برای بار بعد، داوطلب حمام رفتن شود. برای مثال، برخی از کودکان خُردسال از این‌که جان‌پاک، صابون، لیف و شامپوی مخصوص به خودش را داشته باشند، لذت می‌برند. برخی دیگر، از این‌که بتوانند صابون‌های عروسکی یا طرح‌دار کوچکی را در دست‌شان نگهدارند، خوش‌شان می‌آید. کودکان می‌توانند باز و بسته کردن شیر آب را نیز یاد بگیرند. فقط باید مراقب باشید که مخلوط کردن آب سرد و گرم را نیز به‌ خوبی یاد بگیرند. شما می‌توانید به کودکان خود یاد بدهید که چگونه حمام را تمیز و بعد حمام کنند.

برای تشویق کودکان به مرتب نگهداشتن موهای سرشان، می‌توانید شانه و بُرس مخصوص برای‌شان تهیه کنید. بدون شک، دختران خُردسال از این که چنین وسایل داشته باشند، بسیار خوشحال می‌شوند.

اگر موهای سر کودکان‌تان بلند است، به آنان یاد بدهید که چگونه هنگام شانه کردن موهای سرش، گره‌های آن ار آرام‌آرام باز کنند. می‌توانید روش صحیح شامپو زدن به موها را نیز یاد بدهید تا مطمین شوید که او زیاد شامپو مصرف نمی‌کند. افزون بر این‌، می‌توانید مُدل موی کم‌دردسری برای کودک خود انتخاب کنید تا مجبور نباشند بعد از هربار حمام رفتن کودک‌تان، ساعت‌ها وقت، صرف خشک‌کردن و مرتب کردن موی سرش بکند.

زمانی که ناخن‌های کودکان‌تان را کوتاه می‌کنید، شاید مجبور باشید که چندین ناخن را کوتاه کنید. بناً توصیه می‌شود روش کوتاه کردن و پاک نگهداشتن زیر ناخن‌ها را به کودکان‌تان آموزش دهید. هم‌چنین لازم است روش درست سوهان کشیدن دور ناخن‌ها را نیز یاد بدهید تا هنگامی که ناخن‌های‌شان می‌شکنند، بتوانند از عهده برداشتن قسمت‌های آسیب‌رسان ناخن برآیند.

بیشتر بخوانید:

ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود

پنج نکته فوق‌العاده مفید صحی برای شیردهی سالم

برای تشویق کودک‌تان به شستن دست‌ها، بعد از بازی یا قبل از غذا خوردن، از او بپرسید: «آیا از این‌که آشپزی با دست‌های چتل و ناپاک غذا بپزد، خوشت می‌آید؟» یا «اگر داکتر دندان بخواهد با دست‌های آلوده‌اش، پوسیدگی دندان تو را ترمیم کند، اجازه می‌دهید؟» تحقیقات زیادی نشان می‌‌دهند که رعایت اصول صحیح دست شستن در طول روز، مانع از ابتلای کودک به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های باکتریایی می‌شود. اصول صحیح دست شستن عبارت از:

  • کف دست‌ها و روی دست‌ها را با آب و صابون باید خوب شست.
  • دست‌ها را بعد از شستن باید خوب خشک کرد.
  • برای شست‌شوی بهتر و راحت‌تر دست‌ها، لازم است ناخن‌های کوتاه داشته باشید.
  • بعد از دست‌شویی رفتن، بعد از عطسه کردن در روزهای سرماخوردگی، بعد از دست زدن به مواد آلوده و قبل از غذا خوردن باید دست‌ها را شست.

برخی از کودکان خُردسال از شستن صورت خوش‌شان نمی‌‌آید و اجازه نمی‌دهند که دست‌ و صورت‌شان را از غذا خوردن بشویند. در این گونه موارد توصیه می‌شود که بعد از این‌که کودک غذایش را تمام کرد و هنوز سر سُفره نان‌خوری خود نشسته است، دست‌پاک تمیز و مرطوب به دست او بدهید تا با آن بازی کند. پس از چند دقیقه مشاهد خواهید کرد که دست‌های کودک ضمن بازی و دستمالی کردن دست‌پاک، تمیز و پاک شده است. مزیت این روش آن است که نه تنها شما به هدف‌تان که تمیز شدن دست‌های کودک است، می‌رسید، بلکه با مخالفت و سماجت او رو به‌رو نمی‌شوید.

در مورد کودکان بزرگ‌تر، می‌توانید به آنان بگویید: «از آن جایی که صورت، اولین قسمت بدن است و دیگران در نگاه به صورت هر آدم توجه می‌کنند، بهتر است سعی کنید که اطراف‌ دهان‌تان را پس از صرف غذا پاک و تمیز کنید.» افزون براین، یک هفته می‌توانید از چگونگی رعایت بهداشت و نظافت فرزند خود نظارت کنید.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …