یکشنبه , ۱۳ جوزا ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود

#کودک‌خبر، کابل: آموزش شستن دست‌ها به کودکان، استفاده از سرویس‌های بهداشتی و انتخاب غذاهای سالم بخشی از یادگیری است. اما، برای رشد مهارت‌های پایدار در کودکان، هر کودکی باید انگیزه‌ی لازم برای انتخاب گزینه‌های سالم در زندگی خود داشته باشند. در ادامه‌ی این مطلب، به چند مهارتی پرداخته می‌شود که والدین باید این مهارت‌ها را به کودکان خود آموزش بدهند تا آنان در زندگی آینده‌ی خود انگیزه‌ی لازم برای مراقبت و مواظبت از خود را داشته باشند:

  • یادگیری مهارت‌ها برای حفظ سلامت کودک را سرگرم‌کننده بسازید: در آموزش مهارت‌هایی برای حفظ سلامت، کارهایی انجام بدهید که برای کودک سرگرم‌کننده باشد. به عنوان مثال؛ برای آموزش شستن دست‌ها، از صابون‌های مختلف با بوهای مختلف استفاده کنید. همین‌طور برای آموزش شستن دندان‌ها نیز از خمیرهای مختلف با طعم‌های متنوع استفاده کنید تا مسواک زدن برای کودک لذت‌بخش شود. برای آموزش عادت‌های ورزشی کودک نیز فعالیت‌های هدفمندانه و غیرمحدودکننده انتخاب کنید. هنگام انتخاب سبک‌های ورزشی، علایق و نقاط قوت و ضعف کودک را درنظر بگیرید که آیا کودک‌تان از فعالیت‌های ورزشی فردی مانند تنیس یا دویدن لذت می‌برد یا ورزش‌های گروهی از قبیل فوتبال و بیس‌بال را ترجیح می‌دهد. فعالیت‌های ورزشی، کودک را درگیر تعاملات اجتماعی می‌سازد. بنابراین، کودک‌ نه‌تنها در حال یادگیری مهارت‌های بهداشتی می‌شود، بلکه در حال یادگیری مهارت‌های خوب اجتماعی و ورزشی نیز قرار می‌گیرد.
  • ارایه‌ی مُدل‌های انگیزشی: از تصاویر مُدل‌هایی استفاده کنید تا برای کودکان الهام‌بخش در پیش‌گیری زندگی سالم بشود. برخی از کودکان به‌دنبال خواهر و برادر کلان یا هم‌سن‌وسالان خود هستند و برخی دیگر هم از چهره‌های مشهور ورزشی در جامعه، الهام می‌گیرند. برای مهارت‌های درستی که کودکان باید در زندگی آینده‌ی خود به پیش‌گیرند، به عنوان نمونه از مُدل‌های موفق یادآوری کنید. برای ایجاد انگیزه در کودکان، از نمونه‌هایی استفاده کنید که برای کودکان جذاب‌ و بی‌نظیر اند. به عنوان مثال، اگر کودکی عاشق حیوانات است، در باره این‌که دام‌پزشکان برای حفظ بهداشت خود و حیوانات چه‌کارهایی انجام می‌دهند، بحث کنید. همین‌طور در باره این‌که یک ورزشکار باید چه فعالیت‌ها و تمرین‌هایی انجام بدهد و چگونه تغذیه سالم داشته باشد تا خوب بازی کند، باهم بنویسید. هم‌چنین بحث کنید که یک خواهر و برادر، چگونه می‌توانند از غذای سالم تغذیه کنند.

بیشتر بخوانید:

آموزش ۱۷ مهارت زندگی برای مسوولیت‌پذیر شدن کودکان در بزرگ‌سالی

چطور مسوولیت‌پذیری را به کودکان آموزش دهیم: ۹ راهکاری برای والدین

۵ راهکار خلاقانه برای پرورش کودکان هوشمند و با استعداد

۱۹ موردی که هرگز نباید به کودکان خود گفت

چگونه به کودکان کمک کنیم تا مدیریت مالی و پولی را یاد بگیرند؟

  • از نمونه‌های دیداری استفاده کنید: برای آموزش و یادآوری مهارت‌هایی مانند شستن دست، ورزش‌ و انتخاب غذاهای سالم، از چیزهایی استفاده کنید که قابل دید و رویت استفاده کنید تا موضوع سلامت جسمی در ذهن کودکان حفظ شود. از تصاویر آدم‌های مختلف به عنوان روشی برای بحث در باره سلامت افراد کارگیرید. در باره عکس‌های افراد، باهم گفتگو کنید و مثلاً فلان شخص به نظر نمی‌رسد که ورزش کند، چون خیلی چاق معلوم می‌شود. برای کودکان بزرگ‌تر که از یک مشکل خاص صحی نگران است، برایش یک نمودار یا جدول تهیه و یک هدف مشخص تعیین کنید. مثلاً روزانه بیست‌ دقیقه ورزش با خوردن میوه و سبزیجات سالم سه بار در روز، می‌تواند به رفع نگرانی‌اش کمک کند. جدول را در جای قابل‌دسترس نصب کرده تا کودک با دیدن آن چند بار در روز، به فکر رسیدن به اهداف حفظ سلامت خود بی‌افتد.
  • مزایای یادگیری مهارت‌ها را یادآوری کنید: به کودکان کمک کنید تا دلیل «مراقبت از خود» را بدانند. به عنوان مثال، بگویید که میکروب‌ها چطور منتشر می‌شوند و شستن دست‌ها چگونه از آن جلوگیری می‌کنند. در باره مراقبت پیش‌گیرانه از دندان‌ها صحبت کنید. به کودکان یادآوری کنید که انتخاب غذای سالم برمیزان انرژی و توانایی در یادگیری درس‌ها تاثیر می‌گذارد. با درک بهتر این مسایل که چرا باید چنین کارهای خاصی را انجام بدهند، کودکان انگیزه‌ی بیشتری یادگیری مهارت‌ها و حفظ رفتارهای سالم می‌آموزند.
  • گزینه‌ها و اقدامات سالم را تقویت کنید: از روش تقویت‌کننده مانند ستایش کلامی، نشان‌ دادن نمودار یا جدول پیشرفت استفاده کنید و نشانه‌ها و تاثیرات مثبت به کارگیری عادت‌های خوب را یادآوری نمایید. همین‌طور از یک جایزه کوچک برای انگیزه دادن به کودکان جهت یادگیری مهارت‌های جدید استفاده کنید. برعلاوه ستایش کلامی، تاثیرات قابل لمسی که از به‌کارگیری مهارت‌های خودمراقبتی ناشی شده باشد، نشان بدهید و این کار برای شماری از کودکان مفهوم جدیدی ارایه می‌دهد. مثلاً بگویید پس از این‌که کودکان‌تان دستان خود را شست می‌تواند غذایش را صرف کند.

منبع: sandbox learning

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …