دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شش علامتی که نشان می‌دهد کودک مشکل تنفسی دارد

 

Shalmali

منبع: Mom junction

#کودک‌خبر، کابل: چه چیزی باعث می‌شود که تازه‌ مادر‌شده‌ها شب‌ها بیدار بمانند و در نیمه‌ی شب مصروف بررسی چه چیزهایی مربوط به نوزادش هستند؟ البته مواردی زیادی وجود دارند که والدین را نگران می‌سازد و یکی از این موارد، احتمال مشکل تنفسی در کودکان به ویژه در نوزادان است و این مساله مادرها و پدرها را نگران می‌سازد.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از والدین در ابتدای دوران به‌دنیا آمدن فرزندشان شب‌ها بیدار بمانند و خواب نتوانند، همین مشکل ترس از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا «SIDS» است. مادرها و پدرها باید در اوایل به‌دنیا آمدن فرزندشان باید مطمین شوند که عضو کوچک خانواده‌ی‌شان به خوبی نفس می‌کشد یا خیر. شما ممکن است برای اطمینان از عدم مشکل تنفسی در نوزاد، گوش خود را روی قفسه سینه‌ی او بگذارید یا این که انگشت خود را زیر سوراخ بینی‌شان بگیرید، اما در این‌جا به علایمی اشاره شده که نشان می‌دهد نوزاد به مشکل تنفسی گرفتار است.

۱-چهره آبی‌رنگ می‌شود

این یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نشانه برای تشخیص وجود اختلال در تنفس است. به رنگ چهره نوزاد نگاه کنید، آیا سرخ کم‌رنگ است یا آثار آبی یا سایه بنفش در لب و چهره وجود دارد؟ اگر متوجه شدید که لب‌ها به رنگ آبی روشن متمایل گشته، ممکن است علامتی از نبود اکسیجن کافی در نوزاد باشد.

بیشتر بخوانید:

تا ۲۰۳۰، بیماری‌های تنفسی جان ۱۶۰هزار کودک را در افغانستان خواهد گرفت

یونیسف: بیماری‌های تنفسی در یک دهه ممکن است جان ۹ میلیون کودک را بگیرد

یونیسف: ۶۲۰ میلیون کودک در جنوب آسیا هوای سمی تنفس می‌کنند

آلودگی هوا اختلال‌های روانی در کودکان را تشدید می‌کند

رنگ طبیعی پوست انسان به‌دلیل اکسیجن موجود در خون این گونه به نظر می‌رسد و هنگامی که اکسیجن کافی به آن نرسد، رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر شما یک تغییر رنگ جدی را در کودک مشاهده می کنید، فوراً به داکتر مراجعه کنید.

۲-آرامی بیش از حد

آیا نوزاد تحرک زیاد ندارد؟ واقعیت این است که نوزادان می‌توانند بسیار پر سروصدا باشند. شما نوزادانی را می‌بینید که همیشه دستان، پاها و بازوان خود را حرکت می‌دهند. اما اگر متوجه شدید که کودک شما حرکت نکرده و حتی پاسخ تحریکات شما را هم نمی‌دهد، این احتمال وجود دارد که مشکلی وجود داشته باشد، بنابراین بلافاصله به کلینیک مراجعه نمایید. اگر گمان می‌کنید که وجود مشکل در اندام تنفسی او است، می‌توانید انگشتان‌تان را به آرامی روی شکم او قرار دهید. این کار بی‌خطر است و کافی خواهد بود تا از روی جنبش و حرکت آن، وجود اختلال در تنفس کودک را متوجه شوید.

۳-زمان‌بندی همه چیز است

وقتی بحث از مشکل تنفسی مطرح می‌شود، زمان عامل بسیار مهم است. اگر کودک‌تان به‌دلیل بروز مشکل تنفسی نیاز به کمک دارد، باید فوراً اقدام کنید. بدون نفس ماندن برای مدت زمان کمی طولانی می‌تواند باعث آسیب جدی شود. بنابراین، لحظه‌ی که متوجه چیزی و مشکلی در نوزاد شدید، در اسرع وقت کمک و اقدام لازم را انجام داده و همواره در جستجوی چنین علایمی باشید.

۴-سوراخ‌های بینی را بررسی کنید

علاوه بر نگاه کردن به رنگ پوست، باید باز بودن سوراخ‌های بینی نوزاد را نیز بررسی کنید. کودکان و نوزادان به طور کلی از بینی خود نفس می‌کشند و از دهان استفاده نمی‌کنند. آن‌ها به تدریج یاد می‌گیرند چگونه با دهان خود نیز نفس بکشند. بنابراین اگر متوجه شدید که سوراخ بینی نوزادتان پُر شده، به این مفهوم است که آن‌ها هوا و اکسیجن بیشتری می‌خواهند و باید بینی‌شان را به جهت دریافت بیشتر هوا برای‌شان خالی کنید.

۵-چیزی خورده نمی‌تواند

طوری که قبلاً تذکر داده شد، نوزادان معمولاً از بینی نفس می‌کشند و این امر هم برای آن‌ها ضروری است که بتوانند به درستی تغذیه کنند. این‌ها سلاح‌ طبیعی بقای نوزادان است که مجهز به آن‌ها متولد شده‌اند. اما، اگر بینی آن‌ها مسدود شده و اکسیجن کافی به شُش‌شان نرسد، ممکن است از خوردن نیز اجتناب کنند. بنابراین، اگر متوجه بی تمایلی کودک به خوردن شدید، ممکن است مشکل تنفسی داشته باشد.

۶-ناآرامی و بدخُلقی

هرگاه سرما خورده باشید می‌توانید درک کنید که چقدر دشوار خواهد بود که از طریق بینی نفس بکشید. این در مورد نوزادان که نمی‌توانند ناراحتی خود را به دیگران ابراز کنند، بدتر هم می‌شود. چنین بیماری‌هایی می‌تواند به بی حالی و کج خُلقی کودک منجر شود. بنابراین اگر شما کودک را بیش از حد کج خُلق و یا بی‌حال یافتید، مطمین باشید که دچار شده و نیازمند به رسیدگی دارد.

به طور کلی اگر متوجه مشکل یا موردی خاص شدید به دنبال مراقبت‌های صحی باشید.

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …