دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مادران چرسی، نوزادانی دچار روان‌پریش به دنیا می‌آوردند

نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهند که فرزندان مادرانی که در زمان بارداری از مواد مخدر حشیش یا چرس استفاده کرده‌اند، با احتمال بیشتری رفتارهای روان‌پریشانه از خود بروز می‌دهند.

در مطالعه رشدشناختی مغز جوانان (موسوم به ای‌بی‌سی‌دی) در امریکا، به تحلیل رفتار کودکان ۹ ساله‌ای پرداخته‌اند که مادران‌شان در زمان بارداری در معرض این ماده مخدر بوده‌اند.

محققان هم‌چنین به بررسی روال خواب نزدیک به ۱۱هزار و ۵۰۰ کودک پرداخته‌اند که در میان آن‌ها، مادران ۶۵۵ کودک در زمان بارداری از چرس مصرف کرده‌اند.

این مطالعه دریافته است کودکانی که در رحم مادر با اثرات مصرف این دسته از مواد مخدر مواجه بوده‌اند، رفتارهای «غیرعادی» از خود نشان داده‌اند. این کودکان در مقایسه با سایر کودکان با احتمال بیشتری به رفتارهای روان‌پریشانه مبتلا می‌شوند و علاوه براین که عموماً قدرت شناختی ضعیف‌تری دارند، در موضوعاتی چون میزان توجه، اخلاق اجتماعی و خواب، با مشکلاتی مواجه هستند.

به گفته محققان، زنانی که پس از آگاهی از باردار بودن به مصرف این مواد مخدر ادامه داده‌اند، فرزندانی داشته‌اند که رفتار غیرعادی آن‌ها واضح‌تر است.

به نقل از ایندپندینت، مرکز پیش‌گیری و کنترول بیماری‌ها، نهاد ملی مسوول بهداشت عمومی در امریکا، هشدار داده است که مصرف حشیش در زمان بارداری می‌تواند منجر به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود و «ممکن است قدرت تمرکز و یادگیری کودک را ضعیف‌تر کند.»

البته، محققان ای‌بی‌سی‌دی گفته‌اند که تحقیق قبلی در دسته «ضعیف» طبقه‌بندی شده است، چرا که تحقیقات بیشتر متعاقب آن انجام نشده و محققان عواملی چون مصرف ماده مخدر توسط خود کودک را در نظر نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

خانواده‌های غیرمصوون؛ پنجاه درصد کودکان از خانواده معتاد به مواد مخدر می‌شوند

۳۵ علامت هشداردهنده‌ی که نشان می‌دهد کودک یا نوجوان شما موادمخدر مصرف می‌کند

ده خصوصیت رفتاری که کودک را به سوی اعتیاد می‌کشاند

از میان دوصد هزار معتاد در بلخ، ۲۴۵ تن‌ شان کودکان‌ شیرخوار هستند

در گزارش این تحقیق آمده است: «در واقع، آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی اخیراً نتیجه گرفته‌اند که فقط کاهش وزن تولد است که با مصرف ماده مخدر در زمان بارداری رابطه مستحکمی دارد.»

محققان خواستار ارایه آموزش‌های بهتر پیرامون خطرات مصرف حشیش در زمان بارداری شده‌اند و گفته‌اند این کار باید «بر حذر داشته شود.»

در گزارش تحقیق آمده است:«به‌رغم افزایش استقبال جامعه نسبت به مصرف حشیش و نشانه‌هایی از آسان‌گیری محدودیت‌های قانونی این ماده مخدر (در امریکا)، مصرف این ماده توسط زنان باردار ممکن است نوزاد را با خطراتی رو‌به‌رو کند که عواقب آن در اواسط دوره طفولیت ،به آسیب‌های روانی می‌انجامد.»

محققان افزوده‌اند «در زمینه مضرات مصرف حشیش روی نوزاد نیز باید مشابه آنچه پیرامون خطرات مصرف الکل و تنکابو در دوره بارداری انجام می‌گیرد، اطلاع‌رسانی شود.»

داکتران، دست اندرکاران مراقبت‌های صحی، داوخانه‌ها و دیگران، باید زنان باردار و حتی کسانی را که قصد باردار شدن دارند، از مصرف حشیش برحذر دارند و به آن‌ها هشدار دهند که مصرف این ماده در زمان بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …