دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مصرف زیاد فولیک‌اسید در بارداری، به رشد مغز نوزاد تاثیر منفی می‌‌گذارد

#کودک‌خبر، کابل: مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا انجام شده حاکیست که مصرف زیاد فولیک اسید در دوران بارداری، رشد مغز نوزادان تازه متولد را با خطرات جدی مواجه می‌سازد.

تابلیت فولیک اسید یک نوع ویتامینی است که برای رفع کم‌خونی و تقویت قوه‌ی ذهنی به زنان و دختران قبل از ازدواج و بارداری تجویز می‌شود. دولت افغانستان، از سال ۲۰۱۶، روند توزیع تابلیت‌های فولیک‌اسید و آهن را به دختران دانش‌آموز آغاز کرد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا برای دانستن تاثیرات منفی مصرف زیاد فولیک‌اسید، موش‌های باردار را مورد تحقیق قرار داده و دریافتند که هرگاه سطح مصرف فولیک‌اسید در دوران بارداری نامتعادل شود، رشد مغز نوزادان این مادران به خطر می‌افتد.

رالف گرین، یک تن از این پژوهشگران در این باره می‌گوید که این ویتامین نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد مصرف شود و باید در آن تعادل را درنظر گرفت.

پژوهشگران برای پی‌بردن به تاثیرات منفی مصرف بیش از حد فولیک‌اسید در زنان باردار، این ویتامین را بر روی موش‌های باردار آزمایش کردند تا مشخص‌ سازند که این دوا چگونه بر سلامت و رشد فرزندان‌ آنان تاثیر می‌گذارد. به برخی از این موش‌ها فولیک‌اسید داده نشد و به شمار دیگر روزانه چهارصد مایکروگرام و تعدادی هم روزانه ده برابر آن داده شد. پژوهشگران پس از ارزیابی و تحلیل تاثیر فولیک‌اسید، دریافتند که مصرف خیلی کم یا خیلی زیاد فولیک‌اسید در دوران بارداری، می‌تواند برای سلامتی و رشد مغز نوزادان مضر باشد. در این پژوهش دریافته شد که رشد مغز بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با مصرف زیاد فولیک‌اسید، ساختار و رشد آن تغییر می‌کند.
کنستانتینوس زربالیس یک تن از این پژوهشگران، با اشاره به نتیجه یافته‌های‌شان می‌گوید: «این یافته‌ها قابل توجه است. اگر مقدار زیاد فولیک‌اسید مصرف کنید، تفاوت‌ چشم‌گیری در ساختار مغز نوزادتان به وجود می‌آید.»

درعین‌حال، این پژوهشگران تاکید دارند که مصرف فولیک‌اسید توسط زنان در دوران بارداری، مفید است و می‌تواند از چندین عارضه از جمله اختلالات یادگیری و نقص مادرزادی نوزادان جلوگیری کند، اما در باره‌ی مقدار مصرف این دارو باید داکتران مشوره کنند زیرا مصرف خیلی زیاد یا خیلی کم آن پیامدهای منفی در قبال دارد.

رالف گرین در این باره می‌گوید: «افزودن فولیک‌اسید به رژیم غذایی چیزی خوبی بود و من از غنی‌سازی این رژیم با مناسب‌تین مقدار آن حمایت کردم اما مصرف بیش از حد آن مطلوب نیست.»

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …