دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سالانه حدود دو میلیون نوزاد مُرده به‌دنیا می‌آیند

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد، یونیسف، اعلام کرده که سالانه حدود دو میلیون نوزاد در سطح جهان، قبل از این که نخستین نفس خود را بکشند، مُرده به‌دنیا می‌آیند.

به گفته‌ی این سازمان، مُرده به‌دنیا آمدن این نوزادان تاثیرات عمیقی بر مادران‌شان به جا می‌گذارد.

یونیسف تاکید کرده که عوامل زیادی باعث می‌شوند که بخشی از نوزادان مُرده به‌دنیا بیایند. این سازمان افزوده که مُرده به‌دنیا آمدن نوزادان در برخی از فرهنگ‌ها تابو است و خیلی از زنان، در باره چنین ولادت‌هایی سکوت کرده و  پنهانی می‌کنند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، تاکید کرده که این ننگ و تابو باید شکستانده شود و از پدر و مادر داغ‌دیده‌ حمایت کامل و شایسته‌ی باید انجام شود. یونیسف می‌گوید که با گفتگوهای صریح در باره عوامل چنین ولادت‌هایی می‌توان آگاهی‌دهی کرده و به نجات جان انسان‌ها کمک کنیم.

عوامل مُرده‌زایی

با این‌حال، برخی از نهادهای تحقیقاتی صحی می‌گویند که ناسلامتی مادر در دوران بارداری، از عوامل اصلی مُرده‌زایی یا مُرده به‌دنیا آمدن نوزاد به شمار می‌رود.

هیلت‌لاین، یک وبسایت تحقیقاتی که بیشتر در باره مسایل صحی نشرات دارد، نوشته که زایمان‌های زودرس، دوره بارداری‌ که بیش از ۴۲ هفته طول بکشد، بارداری‌های چند قلویی، آسیب رسیدن به جنین، هرگاه زایمان قبل از هفته بیست‌وچهارم رخ دهد، درگیر شدن جفت جنین یا کمبود آکسیجن و موادمغذی ضروری برای جنین، جریان ضعیف خون مادر در دوران بارداری، التهابی شدن بدن مادر و برخی از بیماری‌های دیگر باعث مُرده‌زایی یا به‌دنیا آمدن نوزاد مُرده می‌شوند.

براساس نوشته این وبسایت، موسسه ملی سلامت کودک و رشد انسان در امریکا، گفته که یک مورد از هر ده مورد مُرده‌زایی می‌تواند به نقایص تولد نسبت داده شود. این موارد شامل محدودیت در رشد جنین، بیماری‌های جنتیکی، ناسازگاری «آر.ایچ» و هم‌چنین برخی از عوامل محیط مربوط به می‌شوند.

هم‌چنین هیلت‌لاین می‌افزاید که وضعیت جسمی مادر در مُرده به‌دنیا آوردن نوزاد، نقش اصلی را دارد. بالا بودن فشار خون در دوران بارداری، چاقی، زیر سن بودن یا بالاتر از ۳۵ سال داشتن، آسیب‌های روحی و روانی، استرس و نگرانی زیاد، عدم دسترسی به مراقبت‌های قبل از تولد و دوران بارداری، استفاده از دخاینات در دوران بارداری نیز خطر به دنیا آوردن نوزاد مُرده را بیشتر می‌کند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …