دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

جاپان ۹میلیون دالر برای صحت مادران و کودکان در افغانستان کمک می‌کند

#کودک‌خبر، کابل: دولت جاپان اعلام کرده که ۹میلیون دالر را به منظور ارایه خدمات فوری صحی به مادران و کودکان در افغانستان، در اختیار صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، قرار می‌دهد.

یونیسف با اعلام این خبر گفته که توافق‌نامه اهدای این کمک ۹میلیون دالری میان تکاهاشی یوشیاکی شاژدافر سفارت جاپان در کابل و شیما سین گوپتا نماینده یونیسف در افغانستان، با حضور سرپرست وزارت صحت عامه به امضا رسیده است.

یونیسف می‌گوید که از طریق این کمک ۱.۴میلیون نوزاد به عنوان بخشی از برنامه معافیت کتلوی واکسین و همین‌طور ده میلیون کودک زیر پنج سال محافظت می‌شوند. هم‌چنین برای ۳.۱ میلیون خانمی در سنین بارداری واکسین تیتانوس فراهم می‌شود. یونیسف در بیانیه‌ای گفته که بخش اصلی این کمک در راستای فراهم‌سازی واکسین برای تامین مصوونیت کودکان به مصرف می‌رسد. در این بیانیه آمده است: «کمک‌های مالی جاپان سهم خود را در اولیت‌های ملی که شامل معافیت‌ پایدار کودکان زیر پنج سال برای دست‌یابی و مصوونیت کلیه آنتی‌ژن‌ها با پوشش ۹۰ درصد در سطح ملی و ۸۰ درصد در سطح ولسوالی‌ها می‌شود ایفا می‌کند. شیوع سرخکان را به‌کم‌تر از پنج مورد در هر میلیون جمعیت و مرگ‌ومیر نوزادان ناشی از تیتانوس را به‌کم‌تر از یک مورد در هرهزار تولد کاهش می‌دهد.»

در همین‌حال، تکاهاشی یوشیاکی شاژدافر سفارت جاپان در کابل، نسبت به افزایش موارد ابتلا به فلج کودکان در افغانستان ابراز تاسف کرده می‌گوید: «متاسفانه افغانستان هنوزهم از جمله چند کشوری است که هنوز فلج کودکان در آن از بین نرفته است. بنابراین، ما صمیمانه امیدواریم که افغانستان در آینده نزیدک مانند دیگر کشورهای جهان به کشوری بدون فلج کودکان تبدیل شود.»

هم‌چنین شیما سن گوپتا نماینده یونیسف در افغانستان نیز، از محرومیت گسرده‌ی کودکان از دسترسی به واکسین پولیو خبر داده می‌گوید: «هرساله، نیم میلیون کودئک دسترسی به واکسیناسیون خود را به‌دلیل چالش‌هایی که فراتر از توانایی ایشان است، از دست می‌دهند. مانند درگیری مداوم، شرایط سخت جوی آب‌وهوای نامناسب و تقاضای کم واکسین در میان جوامع ناشی از شایعات و اطلاعات غلط. پس ای کمک مالی برای از بین بردن خلاهای موجود در واکسیناسیون و رساندن واکسین به هرکودک در افغانستان بسیار حیاتی است.»

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه، از کمک‌های دولت جاپان ابراز قدردانی کرده می‌گوید که این حمایت خاص به دولت افغانستان در ارایه خدمات واکسیناسیون با کیفیت و عادلانه به مادران و نوزادان زیر پنج سال کمک خواھد کرد. او به دولت جاپان و یونیسف اطمینان داد که خدمات با کیفیت معافیت کتلوی خود را برای زنان و کودکان ارایه کرده و تمرکز ویژه برریشه‌کن‌سازی پولیو انجام می‌دھد.

جاپان از مهم‌ترین کشورهای کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌رود. این کشور از سال ۲۰۰۱ تاکنون حدود ۶.۸ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …