دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

بیش از چهار میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند

#کودک‌خبر، کابل: وزارت کار و امور اجتماعی، می‌گوید که به‌دلیل عدم توجه به وضعیت کودکان و نبود بودجه برای تطبیق برنامه‌ها، بیش از چهار میلیون کودک در کشور در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

بیشراحمد ته‌ینج نامزد‌وزیر وزارت کار و امور اجتماعی، امروز با ارایه‌ی برنامه‌ کاری‌اش در مجلس نمایندگان به‌منظور گرفتن رای اعتماد از این مجلس، گفت افغانستان از زمانی که به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک پیوسته، تاکنون بودجه لازم برای رسیدگی به وضعیت کودکان نداشته است. او گفت: «افغانستان در سال ۱۹۹۴ کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را امضا نموده و نیز قوانین، پالیسی‌ها، استراتیژی‌ها و مقررات ملی محافظت از حقوق کودکان را تدوین و به تطبیق آن متعهد می‌باشد. اما فقدان بودجه لازم زمینه تطبیق موثر قوانین و پالیسی‌های مرتبط به کودکان و کنوانسیون‌ و میثاق‌ها را فراهم نکرده و باید تلاش‌های جدی در حل این معضل انجام بدهیم.»

نامزدوزیر وزارت کار و امور اجتماعی هم‌چنین گفت: «براساس ارقام احصاییه مرکزی بیش از نیمی نفوس کشور زیر سن هجده سال قرار دارند که در این میان پنج میلیون کودک کم‌تر از پنج سال سن دارند و چهل‌وهفت درصد کودکان زیر سن پانزده‌ سال قرار دارند. از این جمله، براساس مطالعات اولیه بیش از چهار میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند.» به گفته‌ی او، این کودکانی در معرض خطر، در ۲۳بخش دسته‌بندی شده‌اند. آقای ته‌ینج گفت این کودکان در معرض خطر شامل کودکان یتیم، معلول، بی‌سرپرست، معتاد، کارگر، خیابانی، کودکانی که در کوره‌های خشت‌پزی کار می‌کنند، کودکان خودسرپرست، کودکانی که بالای‌شان خشونت صورت می‌گیرد، کودکانی که در معرض ازدواج‌های اجباری قرار می‌گیرند، کودکان بازمانده از مکتب، رد مرز شده، بیجا شده‌ داخلی، کودکان قربانی منازعات مسلحانه، کودکان دارای تأخر ذهنی، متخلف از قانون، کودکانی که از طرف باندهای جنایت‌کار استفاده سؤ می‌شوند، کودکانی که از طرف گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کودکان دارای پدر و مادر معتاد و کودکان بی‌بضاعت می‌شوند.

بشیراحمد ته‌ینج افزود که بهبود وضعیت کودکان در کشور نیازمند تلاش‌ها و کار زیاد است و طرح و تدوین پالیسی کودکان‌کار و کودکان ‌خیابانی از نیازمندی‌های اولیه است.

او هم‌چنین گفت که هم‌اکنون نیز دوهزار و پنج‌صد کودکی که شدیداً در معرض خطر قرار دارند، در ۲۰ مرکز غیردولتی نگهداری می‌شوند. به گفته‌ی آقای ته‌ینج، این کودکان قربانی قاچاق، تجاوز، منازعات مسلحانه، مواد مخدر، فقیر و بی‌سرپرستی، معلول ذهنی و جسمی هستند.

نامزد وزیر وزارت کار و امور اجتماعی هم‌چنین گفت هم‌اکنون ۹هزار و ۳۱۸ کودک یتیم و بی‌سرپست نیز در هفتادویک پرورشگاه دولتی و خصوصی در مرکز و ولايات تحت آموزش و پرورش قرار دارند. او گفت درنظر دارد تا زمینه ادغام این کودکان را در جامعه فراهم سازد. او گفت ساخت پانزده پرورشگاه از طريق قطعات پيش‌ساخت در ولایات لوگر، دایکندی، میدان وردک، جوزجان، نورستان، تخار، فاریاب، بغلان، ارزگان، پنجشیر، لغمان، غزنی، بامیان خوست و ننگرهار نیز از برنامه‌های اوست.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …