دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

در چهارده سال اخیر، روزانه پنج کودک کشته و معلول شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، سیف‌دچلدرن، می‌گوید آمارهای جدید نشان می‌دهد که در چهارده سال اخیر، روزانه پنج کودک در افغانستان در نتیجه تداوم جنگ و خشونت کشته و یا معلول شده‌اند.

این سازمان در بیانیه‌ای همزمان با ادامه‌ی کنفرانس بین‌المللی جینوا که برای ارایه‌ تعهد جدید مالی از سوی جامعه‌ جهانی برای چهار سال آینده در افغانستان، در سویس برگزار شده است، می‌گوید که کودکان در افغانستان هزینه‌ی اصلی تداوم جنگ و خشونت را پرداخته‌اند. در این بیانیه آمده است: «بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۵هزار و ۲۵کودک در افغانستان کشته و یا زخمی و معلول شده‌اند و این رقم در چهارده سال گذشته، دست‌کم روزانه پنج کودک می‌شوند.»

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، افزوده که شیوع ویروس کرونا کودکان را در وضعیت‌ ناگوارتری قرار داده و هم‌اکنون نزدیک به هفت میلیون کودک در افغانستان نیازمند کمک‌های فوری اند.

سیف دچلدرن با ادامه‌ی نشست بین‌المللی جینوا، از شرکت‌کنندگان این نشست خواسته تا برای بهبود وضعیت کودکان به ویژه آموزش و پرورش دختران در افغانستان و هم‌چنین رسیدگی به وضعیت صحی کودکان، هزینه‌های بیشتری را اختصاص بدهند. این سازمان در عین‌حال تاکید کرده که همکاری‌های‌شان را با دولت افغانستان در راستای رسیدگی به وضعیت کودکان بیشتر گسترش بدهند.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در این بیانیه خود تاکید کرده که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیشتر از سه‌صد مورد حمله بالای مکاتب انجام شده که در نتیجه‌ی آن ۴۱۰ کودک دانش‌آموز و آموزگار کشته و زخمی شده‌اند. هم‌چنین این سازمان می‌گوید که ۳.۷ میلیون کودک که اکثریت‌شان دختران هستند از رفتن به مکتب باز مانده و همین‌طور ۹۳ درصد کودکان دوره‌ ابتدایی مکتب توانایی خواندن و نوشتن را ندارند. به گفته‌ی این سازمان، هزینه‌ آموزش و پرورش در افغانستان در مقایسه با کشورهای همجوار و منطقه، ۷۸درصد کم‌تر است. همین‌طور نزدیک به چهارده میلیون نفر از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و از این میان، هفت میلیون کودک در معرض خطر گرسنگی شدید به سر می‌برند. در عین‌حال، سه میلیون کودک زیر پنج سال از سوءتغذی رنج می‌برند.

با این‌حال، کریس نیامندی مدیر کشوری سیف‌دچلدرن در افغانستان، می‌گویند که ده‌ها هزار خانواده در افغانستان همه روزه با ترس از دست دادن کودکان و فرزندان خود به سر می‌برند. او می‌گوید که همه‌گیری ویروس کرونا، بر مشکلات کودکان در افغانستان افزوده و این مشکل باید از طریق اختصاص هزینه‌های جدید رفع شود.

کریس نیامندی با اشاره به نشست جاری جینوا می‌گوید: «کنفرانس این هفته یک لحظه‌ی مهم برای برای دولت‌های کمک‌کننده است تا حمایت خود را از افغانستان و میلیون‌ها کودک اعلام کنند؛ زمانی که بیش از هروقت دیگر به آن نیاز به حمایت جدی‌تر دارد.»

نمایندگان نزدیک به صد کشور و سازمان بین‌المللی دیروز در جینوا گردهم آمده‌اند تا در باره‌ی تداوم همکاری‌ها و کمک‌های‌ مالی جامعه جهانی در چهار سال آینده به افغانستان، باهم بحث و گفتگو کنند. هنوز مشخص نیست که شرکت‌کنندگان این نشست چه مقدار پولی را برای کمک به افغانستان در طی چهار سال آینده تعهد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …