دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یک پناهجوی افغان به‌دلیل غفلت در قبال کودکش در یونان مورد تحقیق قرار گرفت

یک پناهجوی افغان که سه هفته پیش در حین عبور از دریا در نزدیکی جزیره ساموس قایق‌شان واژگون و پسر شش ساله‌اش غرق شد، تحت تحقیق مقامات جزیره ساموس قرار دارد. این پناهجو به غفلت و بی‌احتیاطی متهم شده است.

در جزیره ساموس یونان علیه یک پناهجو افغان تحقیق می‌شود که حدود سه هفته پیش پسر شش ساله‌اش در حین عبور از ترکیه به مقصد یونان در دریا غرق شد. اتهام وارده بر او این است که با بی‌احتیاطی و غفلت این کودک را در سفر خطرناک با خود گرفته که منجر به جان باختن این کودک شده است.

به نقل از دویچه‌وله، وکیل مدافع این مرد روز جمعه به خبرگزاری آلمان گفته است که تحقیقات ادامه دارد و این فرد به محکمه خواهد رفت. این مرد آزاد است اما اجازه ندارد این کشور را ترک کند. پیش از این نیز برنامه خبری تلویزیون عامه آلمان «تاگس شاو» در این رابطه گزارش داده بود.

در شب هشتم نوامبر به‌دلیل وزش باد شدید در نزدیکی جزیره ساموس قایق حامل این پناهجویان واژگون شد. گارد ساحلی یونان بنابر معلومات خودشان موفق شدند که ۱۷ تن از این پناهجویان را از آب نجات دهند. ۷ تن دیگر توانستند که خود را نجات دهند و به وسیله شنا خود را به ساحل جزیره ساموس برسانند، اما پیکر بی‌جان کودک شش ساله اندکی بعد در ساحل یافت شد.

وکیل این مرد افغان گارد ساحلی یونان را متهم می‌کند که به آژانس حفاظت از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا «فرانتکس» در مورد این سانحه معلومات نداده‌اند. برنامه خبری «تاگس شاو» به نقل از امدادگران پناهجویان گزارش داده است که گارد ساحلی یک‌ونیم تا دو ساعت بعد از درخواست کمک عاجل پناهجویان به محل رویداد رسیده است.

در ماه‌های گذشته همواره از سوی سازمان‌های امدادی اتهاماتی علیه گارد ساحلی یونان وجود داشته است که پناهجویان را در آب‌های اژه «عقب می‌زنند» و مجبور به برگشت به ترکیه می‌کنند.

در مجموع رقم پناهجویان تازه وارد به کمپ‌های پناهجویان در یونان در سال ۲۰۲۰ به وضوح کاهش داشته است. از ماه جنوری تا اوایل نوامبر حدود ۱۰هزار نفر از راه‌های دریایی به جزایر یونان در شرق اژه رسیده‌اند. بنابر گزارش کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ این رقم ۶۰ هزار نفر بوده است. به گفته کارشناسان امنیتی بیشترین کاهش در این رقم ناشی از نظارت شدید گارد ساحلی بوده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …