یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یوناما: کودکانِ متهم به جرایم تروریستی توسط امنیت ملی «شدیداً» شکنجه می‌شوند

#کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در یک گزارش مشترک با کمیشنری عالی حقوق بشر این سازمان، از شکنجه‌ی «شدید» کودکان متهم به اعمال جرایم تروریستی توسط نیروهای امنیت ملی کشور خبر داده است.
این گزارش که امروز تحت نام «جلوگیری از شکنجه و حمایت از حقوق توقیف‌شدگان در افغانستان عاملی برای صلح»، منشتر شده، در آمده است که شکنجه زندانیان در افغانستان توسط نیروهای امنیتی این کشور هم‌چنان ادامه دارد.
یوناما که هر دو سال بعد گزارشی در باره شکنجه زندانیان منتشر می‌کند، گفته است کودکانی به اتهام اعمال جرایم تروریستی توقیف شده‌اند، هم‌چنان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. در این گزارش آمده است: «همانند بررسی دوره‌ی ۲۰۱۷-۲۰۱۸، کودکان کماکان شدیداً در معرض شکنجه و بدرفتاری که به نظر می‌رسد در توقیف‌خانه‌های امنیت ملی جریان دارد، قرار دارند.»
این گزارش در نتیجه بررسی‌های نظارتی سازمان ملل متحد و هم‌چنین انجام مصاحبه با ۶۵۶ زندانی از جمله ۵۶۵ مرد، شش زن، ۸۲ پسربچه و سه دختر در ۶۳ توقیف‌گاه در ۲۴ ولایت از اول جنوری ۲۰۱۹ تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۰ تهیه شده است.
یوناما و کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند که از طریق مصاحبه با ۸۵ کودک، ۲۴۱ مورد توقیف کودکان را به جرام ارتکاب جرایم تروریستی به ثبت رسانده‌اند. کودکانی که این نهادها با آنان مصاحبه کرده‌اند، خود را بین ده تا هجده سال معرفی کرده‌اند.
در این گزارش آمده است: « از مجموع ۹۴ مورد توقیف کودکان در توقیف خانه‌های امنیت ملی، مصاحبه‌شوندگان در ۲۳ مورد (۵.۲۴ درصد) اظهارات موثق و معتبر پیرامون شکنجه و بدررفتاری ارایه کردند. این فیصدی در توقیف‌خانه‌های امنیت ملی بیشتر از فیصدی بود که برای تمام موارد توقیف امنیت ملی ثبت شده بود.»
براساس این گزارش، پولیس ملی نیز در شکنجه و بدرفتاری با کودکانی که به ارتکاب جرایم تروریستی تحت توقیف هستند، دست دارد. یوناما و کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند که از جمع ۵۳ مورد توقیف کودکان در نظارت‌خانه‌های پولیس ملی، سیزده کودک اظهارات موثق و معتبری مبنی‌بر شکنجه و بدرفتاری پولیس ارایه کرده‌اند.
این گزارش حاکیست که کودکان متهم به ارتکاب به جرایم تروریستی در توقیف‌خانه‌های غیر از مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگهداری می‌شوند. به گفته‌ی این نهادهای مربوط به سازمان ملل متحد، براساس قانون تنظیم امور زندان‌ها، کودکانی که به اتهام جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی بازداشت می‌شوند، باید در مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگهداری شوند.
با این‌حال، یوناما گفته با آنکه شکنجه و بدرفتاری براساس قوانین افغانستان و قوانین بین‌المللی ممنوع است، اما شکنجه زندانیان در افغانستان هم‌چنان وجود دارد.
دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «شکنجه هرگز قابل توجیه نیست. این پیامدهایی دوامداری برای قربانیان، خانواده‌ها و جامعه آن‌ها دارد.» دیبرا لاینز هم‌چنین تاکید کرده: «من تلاش‌های انجام شده توسط برخی وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی را می‌دانم، اما برای پایان دادن به این عمل باید کارهای بیشتری انجام شود. به طور خاص، عاملان شکنجه باید مسوول شناخته شوند. این امر اعتماد به حاکمیت قانون را افزایش می‌دهد و می‌تواند عاملی کمک کننده‌یی برای آوردن صلح باشد.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …