چهارشنبه , ۲۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

حواس کودکان متولد نشده در رحم مادر چگونه رشد می‌کند؟

منبع: gadenews

#کودک‌خبر، کابل: حتی قبل از این که کودکی به دنیا بیاید، در حال یادگیری است و مادر و پدرش را می‌شناسد. لازم است بدانید حواس کودک شما قبل از به‌دنیا آمدن چگونه رشد می‌کند.

  • حس لامسه: حواس کودک از لحظه‌ای القاح جنین شروع به رشد می‌کند. اولین حسی که در کودک در حم مادر ایجاد می‌شود، حس لمس کردن است. این حس در هفته سوم حاملگی، یعنی قبل از این‌که بفهمید باردار هستید ظاهر می‌شود. در هفته دوازدهم بارداری، کودک شما در رحم مادر قادر می‌شود تا تمام بدن به جز از قسمت بالایی سر خود را لمس کند و در برابر آن واکنش نشان بدهد. قسمت بالایی سر تا زمان تولد حساسیت ندارد.
  • حس شنوایی: سیستم شنوایی نوزاد در هفته بیستم بارداری کامل می‌شود، اما چند هفته‌ی دیگر وقت می‌گیرد تا به سیستم اعصاب منتقل‌کننده‌ی صدا ارتباط پیدا نماید. در هفته بیست‌وسوم بارداری، کودک شما در رحم می‌تواند به صداهای بلند پاسخ دهد و ممکن است پس از شنیدن صدای بلند، تکان بخورد و حتی به سکسکه که بی‌اختیار ماهیچه‌ دیافراگم انقباض و انسباط می‌شود و تنفس را تنظیم می‌کند، شروع نماید.
  • بیشتر بخوانید:
  • تحقیقات ثابت کرده مغز کودک حتی در رحم مادر فعال است و کار می‌کند
  • هفت سوالی که هر تازه مادر و پدر در باره نوزادان می‌پرسند+ویدیو
  • پانزده پیامد جدی و منفی که عملیات سزارین بر مادر و نوزاد به‌جا می‌گذارد
  • چاقی زنان باردار، بر رشد مغز نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد
  • حس چشایی: جوانه‌های حس چشایی در کودک متولد نشده، در هفته هشتم بارداری ظاهر می‌شود و تا سیزده الی پانزده هفتگی، جوانه‌های حس چشایی شبیه بزرگ‌سالان دارد. هرچیزی که مادر هنگام بارداری می‌خورد، مایع امنیوتیک را طعم‌دار می‌سازد. در حالی که اطمینانی هنوز حاصل نشده که کودک ابتدا چه طمعی را درک می‌کند، اما می‌دانیم نوزادانی که قبل از تکمیل دوره‌ی بارداری یا نارس به‌دنیا می‌آیند، نوک پستان‌هایی که با مواد شیرین طعم‌دار شده باشد را خوب‌تر می‌مکد.
  • حس بویایی: حس بویایی در کودک متولد ناشده، همزمان با حس چشایی ظاهر می‌شود. اساساً بوی بدن انسان کیمیاوی است که در مایع امیتوتیک وجود دارد. کودک باعبور دادن مواد کیمیاوی از طریق مایع امنیوتیک به گیرنده‌های بویایی در حفره‌ی بینی، قادر است در رحم مادر بوی را حس کند. حفره‌ بینی تا هفته بیست‌وهشتم بارداری توسط بافت محافظت می‌شود، اما پس از آن کودک قادر می‌شود بویی را حس کند و در برابر آن واکنش نشان بدهد.
  • حس بینایی: پلک‌های کوچک کودک، در هفته بیست‌وششم یعنی در شش ماهگی بارداری باز می‌شوند. آنان قادر می‌شوند که در رحم مادر نور را ببینند. در هفته سی‌ودوم بارداری، کودک می‌تواند نور را ردیابی کند. برای پی بردن به این حس، یک چراغ نوری شفاف را روشن کنید و بالای شکم مادر باردار به آهستگی حرکت دهید. آن وقت پی خواهید برد که کودک در رحم مادر چه واکنشی نشان خواهد داد.

هم‌چنین قوه حرکی و درجه کشش در کودک متولد ناشده، در گوش‌ها خیلی زود ظاهر می‌شود. این قوه از هفته پنجم بارداری شروع به کار می‌کند. مانند حواس شنوایی و لامسه، قوه حرکی در بد تولد نسبتاً پیشرفته است.

با درک دنیای درون رحم مادر، می‌توانید زمینه‌ی تولد کودک کوچک‌تان را به دنیا واقعی هموارتر سازید.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …