دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چاقی زنان باردار، بر رشد مغز نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد

#کودک‌خبر، کابل: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سلامتی مادران حتی قبل از زایمان بر نوزادان‌شان تاثیر می‌گذارد.

براساس تحقیقی که توسط پژوهشگران «NYU Langone Health» به منظور پی بردن به این‌که چگونه عادت‌های سالم و ناسالم مادران بر نوزادان‌شان تاثیر می‌گذارد، دریافته‌اند مادرانی که از سبک‌های زندگی سالم‌تری پیروی می‌کنند، به احتمال زیاد کودکانی خواهند داشت که سبک زندگی سالم‌تری انتخاب کنند. این تحقیق نشان داده که شاخص توده‌ بدنی زنان باردار، «BMI»، بر رشد مغزی نوزادان تاثیر می‌گذارد.

داکتر ماریا تامپسون یک تن از این پژوهشگران، می‌گوید: «تحقیق ما تصریح کرده که چاقی مادران در دوران بارداری در رشد مغز جنین‌شان نقش داشته است و برخی از نگرانی‌های صحی و شناختی میتابولیکی را در کودکانی که مادران‌شان هنگام بارداری BMI بالاتری داشته‌اند، به‌وجود آورده است.»

پی‌بردن به روند رشد مغز

پژوهشگران برای این‌که بتوانند درک بهتری از ارتباط بین اضافه وزن زنان باردار و رشد مغز نوزادان به‌دست بیاورند، بیش از صد زن باردار و فرزندان‌شان را مورد مطالعه و تحلیل قرار دادند. همه‌ی این زنان بین شش تا نُه ماه باردار و دارای BMI بوده‌اند. BMI این زنان بین مقیاس اضافه‌ وزن و چاقی قرار داشته است.

بیشتر بخوانید:

تحقیقات ثابت کرده مغز کودک حتی در رحم مادر فعال است و کار می‌کند

رشد مغز در نوزادان نارس؛ قبل و بعد از تولد

مهارت‌های فکری در کودکی، کارکرد مغز در ۷۰ سالگی را نشان می‌دهد

شب‌ها ناوقت خوابیدن به رشد مغز کودک آسیب می‌رساند

برای انجام این تحقیق، پژوهشگران مغز نوزادان را قبل از تولدشان اسکن کرده و در پی کشف این بودند که در صورت وجود ارتباط بین چاقی مادر و جنین، چاقی چه تاثیری می‌تواند بر رشد مغز نوزادان به‌جا بگذارد. هرچند این زنان بین دوره‌های دوم و سوم تحقیق قرار داشتند، تصاویر اسکن‌شده دوصد سلول مختلف عصبی فعال را در مغز جنین‌ نشان دادند.

در نهایت، پژوهشگران دو بخش از مغز نوزادان را که از چاقی مادر متاثیر بود، شناسایی کردند؛ انسولین قدامی و قشر جلویی مغز. انسولین قدامی به پاسخ‌ها و حرکت‌های عاطفی می‌پردازد و قشر جلویی مغز از گفتار تا مهارت‌های استدلال فرد اثر می‌گذارد. این تیم پژوهشی هشدار دادند که بروز مشکل در این مناطقی از مغز می‌تواند به بُروز شرایطی مثل اوتیسم یا ADHD منجر شود.

پژوهشگران با انجام این تحقیق ارتباط و وابستگی میان چاقی زنان باردار و تاثیر منفی آن بر رشد مغز جنین دریابند، اما در عین‌حال تاکید دارند که این یافته‌ها نمی‌تواند بیانگر این باشد که آیا این تاثیرات طولانی‌مدت خواهد بود و این‌که چه تاثیراتی بررشد کُلی کودکان به‌جا می‌گذارد. این پژوهشگران در تلاشند تا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند تا به درک عمیق‌تری از ارتباط میان BMI و رشد و سلامت نوزادان برسند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …