یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هشتگی برای رهایی کودک ربوده شده؛ عبدالرووف را به خانه بیاورید

#کودک‌خبر، کابل: همزمان با آغاز سال تعلیمی جدید، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در اخل و خارج از کشور، کمپاینی را با هشتگ #عبدالرووفـراـبه‌ـخانهـبیاورید، خواستار آزادی کودک‌ ربوده‌شده‌ی بلخی شده است.

عبدالرووف که حدود نُه سال دارد، حدود پنج ماه قبل، در شهر مزارشریف از داخل موتر حامل دانش‌آموزان توسط افراد مسلح ربوده شد. پدر عبدالرووف برای آزادی پسر خُردسالش تلاش‌های زیادی به خرج داده اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه‌ی در قبال نداشته است.

ربایندگان عبدالرووف، در بدل رهایی وی یک‌ میلیون‌وهفت‌صد هزار دالر از پدرش درخواست کرده‌اند. این ربایندگان هم‌چنین فیلمی از شکنجه عبدالرووف به پدرش می‌فرستند. به‌تازگی، روز دوم سال جدید نیز، ربایندگان با فرستادن فیلمی از شکنجه عبدالرووف به پدرش، گفته‌اند که هرگاه برای آزادی پسرش پول ندهند، این کودک خُردسال کشته خواهد شد.

در همین‌حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کمپاینی با هشتگ «عبدالرووف را به خانه بیاورید» از دولت خواسته تا در رهایی این کودک اقدام جدی و عملی نماید.

نیلوفر مرادی، یک کاربر توییتر، با هشتگ «عبدالرووف را به خانه بیاورید»، در توییتی گفته است: «امروز آغاز سال تعلیمی جدید است و مکتب‌ها باز گشایی می‌شوند، دخترها و پسرها به مکتب می‌روند.»

مریم ربانی دیگر کاربر توییتر، با این هشتگ گفته که است دیگر کودکان با آغاز سال جدید تعلیمی به مکتب بر می‌گردند، اما عبدالرووف هم‌چنان توسط آدم‌ربایانی که خواستار پول و باج هستند، به اسارت به سر می‌برد.

هم‌چنین ناهیداحمد فرید دیگر کاربر توییتر، با اشاره به ویدیوهایی که توسط آدم‌ربان از شکنجه و عذروزاری عبدالرووف برای پدرش فرستاده شده، می‌گوید که او با دیدن پنج ثانیه این ویدیو، تمام شب قلبش درد می‌کرد. او با انتقاد از بی‌توجهی حکومت در قبال سرنوشت عبدالرووف می‌افزاید: «آیا یک نظام با تمام طول و عرض و لاف و مبالغه و ده‌ها جابجایی توان رهایی یک کودک را بعد از پنج ماه ندارد یا اراده‌اش را ندارد؟»

علی فولادوند نیز در توییترش نوشته که هیچ واژه‌یی نمی‌تواند زجر و رنجی را که عبدالرووف کوچک در این مدت کشیده را به درستی بیان کند و همین‌طور کلمات از توضیح آنچه مادر و فامیل عبدالرووف زندگی نموده، عاجزند. به گفته‌ی او، اگر در رهبری حکومت و نهادهای امنیتی «اندکی شرم و مسوولیت‌پذیری» مانده باشد، باید برای رهایی این کودک اقدام شود.

فردوس صمیم دیگر کاربر توییتر نوشته است: «آیا منتظر هستید تا جسم بی‌جان این کودک را ببینید و با تقبیح کردن آن خود را برائت دهید؟»

این کمپاین در حالی راه‌اندازی شده است که اشرف‌غنی رییس‌جمهور مدت‌ها قبل به مسوولان محلی ولایت بلخ هشدار داده بود که اگر در مدت چند روز عبدالرووف از چنگ آدم‌ربایان آزاد نشود، توسط وی از مقام‌های‌شان سبک‌دوش خواهند شد. با آنکه مدت‌ها از این هشدار و ضرب‌الاجل می‌گذرد، اما عبدالرووف هم‌چنان در بند مانده و شکنجه می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …