یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نقش زنان در پروسه صلح افغانستان

نویسنده: مدینه حلیمی

صلح به معنای آشتی، دوستی، برابری و همبستگی است. هر فرد حق دارد در فضای صلح به خوشی و آرامش روحی و روانی زنده‌گی کند. صلح به معنای حقیقی آن باید دیده شود و برای رسیدن به آن تلاش همه‌جانبه صورت گیرد؛ همانگونه که هویداست افغانستان، سرزمینی پُر درد و پُر دغدغه از رنج، قربانی و هلاکت می‌باشد. همواره مردم و قشر جوان و اشخاصی که در رأس قدرت قرار دارند تلاش ورزیدند تا صلح را به معنای حقیقی آن به این سرزمین پایدار سازند، اما بدبختانه این تلاش‌ها برای رسیدن به صلح، دُچار یک سلسله مشکلات گردید که منجر به گرفتن قربانی‌های بیشتر در کشور شد. ناگفته نباید گذاشت زنان نیز حق دارند که حقوق، آزادی و دستاوردهای‌شان را مطرح، بیان، حفظ و تقویت بخشند و دیگر جنگ از کودک، زن و مرد دیگر قربانی نگیرد.

زنان نیمی جمعیت یک جامعه را تشکیل می‌دهند. زنان که در یک جامعه زنده‌گی می‌نمایند مانند مردان، نقش بسزایی را ایفا می‌کنند و صلح که دوستی و همدیگرپذیری را مطرح می‌سازد، زنان نیز برای رسیدن به صلح دایمی در کشور دستاوردهای فراوان دارند که نباید به دست فراموشی سپرده شود.

صلح در یک کشور باعث می‌گردد مرد، زن، کودک، جوان و نوجوان در یک فضایی از لطف، صمیمیت و آرامش به سر ببرند. صلح زمینه‌ی انکشاف را در هر عرصه ایجاد می‌کند. زنان در فضای صلح و آرامش، می‌توانند نقش مهم را بازی کنند؛ یعنی زنان می‌توانند از آن آزادی را که دارند حفظ کنند و برای سوق دادن کشور به‌سوی روشنایی و آبادی سهم گیرند و زنان در فضای صلح قادر می‌گردند برای رشد و تقویت سطح علمی خویش تلاش نمایند و نسل آگاه و مترقی را به جامعه تقدیم نمایند و زنان حق دارند از این نقش‌شان استفاده مؤثر کنند.

افغانستان کشوریست که چندین دهه با ناامنی و جنگ‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و زنان در این وضعیت بازهم توانسته‌اند دستاوردهایی داشته باشند و در حالت فعلی که گفتگو در مورد پروسه صلح جریان دارد. در این گفتگوها باید آزادی، دستاوردهای زنان و نقش آنان حفظ شود و به قمار زده نشود؛ زیرا ۱۹ سال اخیر زنان فعالیت‌های فراوان در زمینه رشد و پیشرفت کشور داشتند و نباید نقش آن‌ها کمرنگ گرفته شود. هرچند در این مذاکرات نقش زنان کمرنگ است ولی باید بحث تحصیل و رشد زنان مطرح گردد تا در این پروسه صلح زنان به حق و نقش شان برسند.

چنانچه در زمان پیامبر بزرگ، زنان حق داشتند بیعت کنند به این مفهوم که بیعت زنان در عصر رسالت یکی از مهم‌ترین حقوق سیاسی زنان است که خداوند (ج) به رسول گرامی اسلام به رعایت آن دستور داده است و در احادیث نبوی نیز اشاره به حق سیاسی زنان شده است.

زنان تشکیل دهنده‌ای یک جامعه از افراد روشن‌فکر و توانا، زنان در فضای صلح به آرامش و روحی و روانی می‌رسند و قشر جوان کشور به‌خصوص دختران در صلح به ترقی‌ها و انکشاف اهداف‌شان مانند هر فرد و قشری دیگر جامعه نایل آیند.

مطلب پیشنهادی

آرزوها

صفا گلزاد ما همه آرزوهایی داشتیم و داریم و به‌خاطری همان آرزوها و اهداف زندگی …