یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

فرزند یک جنگجوی طالب: پدرم اگر جهاد نمی‌کرد، حالا خیرات نمی‌خواستم، مکتب می‌رفتم+ویدیو

فرزند یک جنگجوی طالب: پدرم اگر جهاد نمی‌کرد، حالا خیرات نمی‌خواستم، مکتب می‌رفتم+ویدیو

#کودک‌خبر، کابل: نامش عزت‌الله است و حدود ۸-۹ سال، عمر دارد. او مجبور است که روزانه دوصد روپیه به کاکایش تحویل دهد و در غیر این صورت، مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و از خانه بیرون انداخته می‌شود.

او فرزند یک جنگجوی طالب است که پدرش را در جنگ در افغانستان از دست داده است. عزت‌الله در ویدیویی که توسط رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در توییتر منتشر شده، می‌گوید که در منطقه «کچلاخ» زندگی می‌کند. کچلاخ، از ساحات مربوط به ایالت بلوچستان پاکستان، در نزدیکی شهر کویته است. او می‌افزاید که پدرش را در «جهاد» از دست داده است. این کودک خود را از قوم نورزیی معرفی می‌کند.

عزت‌الله یک خواهر و یک برادر دارد که به گفته‌ی او، برادرش نیز مدت‌هاست مفقود شده است. او با خواهر و مادرش با کاکایش زندگی می‌کند.

در این ویدیو، این کودک به فردی که با او گفتگو می‌کند، می‌گوید که مجبور است روزانه دوصد روپیه کار کند و به کاکایش تحویل دهد و در غیر این صورت، از خانه بیرون انداخته می‌شوند.

این کودک که مثل ده‌ها هزار کودک دیگر که قربانی عملکردهای بزرگان خانواده و پدران خود شده‌‌‌، خود را قربانی اصلی پدرش می‌داند. عزت‌الله می‌گوید که اگر پدرش به جنگ نمی‌رفت و «جهاد» نمی‌کرد و کشته نمی‌شد، او حالا مجبور نبود تا از مردم خیرات بخواهد. او که لباس چرکین و یخن‌دریده به تن دارد، می‌‌افزاید: ‌«اگر پدرم جهاد نمی‌کرد، حالا خیرات نمی‌خواستیم، لباس جدید می‌پوشیدیم، درس می‌خواندیم.»

در همین‌حال، رحمت‌الله نبیل با شریک‌سازی ویدیوی این کودک، در توییترش نوشته که این کودک، فرزند طالب است. آقای نبیل افزوده که کودکان مربوط به هردو طرف جنگ با همین وضعیت زندگی می‌کنند. او می‌گوید: «ما افغان‌ها اگر به جان خود رحم نکنیم و این جنگ را ناروا نشماریم و این جنگ بیگانه‌ها را خاتمه نبخشیم، تداوم این وضعیت چند نسل دیگر افغانستان را نیز تباه می‌کند.»

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …