سه شنبه , ۲۵ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هشت نکته‌ی کمک‌کننده برای تازه مادران

منبع: Babies World

#کودک‌خبر، کابل: در این مقاله به هشت نکته‌ی مفید اشاره شده است که به تازه مادران کمک می‌‌کند تا فرزند تازه تولد خود را درست پرورش بدهند.

اول: ارتباط چشمی برقرار کنید

به نوزاد خود نزدیک شوید تا او هنگام صحبت کردن صورت شما را ببیند و همرای‌شان بازی کنید. هرقدر بیشتر به نوزاد خود نگاه کنید و با او صحبت کنید، او بیشتر با شما صحبت می‌کند و لبخند می‌زند. این کار به ایجاد ارتباط ذهنی و مغزی با نوزاد کمک می‌کند و باعث آزاد شدن هورمون‌ اندروفین خوب یا شادی می‌شود. همزمان، این کار باعث می‌شود تا نوزاد از رشد همه‌جانبه و سالم برخوردار شود.

دوم: روی شکم قرار دادن نوزاد

تامی‌تایم یا زمانی که نوزاد خود را روی شکمش قرار می‌دهد، زمان بسیار مهمی برای یادگیری مهارت‌های حرکتی کودک است. دراز کشیدن کودک روی شکمش، به او کمک می‌کند تا زودتر چهاردست‌وپا راه برود و راه‌گشت شود؛ چون او از همین طریق توانایی حفظ تعادل را به‌دست می‌آورد. نوزاد خود را به محض این‌که قادر شد سر خود را بلند نگهدارد، هر روز در جای مناسبی روی شکمش قرار دهید. این کار را از چهار بار در روز شروع کنید و هر بار برای چند ثانیه ویا دقیقه، او را روی شکمش بخوابانید و نظربه رشد و سن کودک، به تدریج زمان تامی‌تایم را بیشتر سازید.

سوم: از پوست نوزاد مراقبت کنید

برای شستن نوزاد، از استفاده از صابون خودداری نمایید و استفاده از کرم‌های مرطوب را نیز محدود کنید. اگر کودک شما پوست خشک دارد، صرف چندبار در روز در جاهایی که لازم است از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. هنگام تبدیل کردن دایپرز، استفاده از پنبه طبی یا یک تکه‌ی نرم برعلاوه‌ی آب گرم، برای تمیز کردن کودک کافی است.

بیشتر بخوانید:

هفت سوالی که هر تازه مادر و پدر در باره نوزادان می‌پرسند+ویدیو

۱۲ نکته‌ مهمی که یک‌ تازه‌مادر باید بداند

راهنمایی ۱۲ مادر برای مادرانِ نوزادان تازه متولد

وقتی مادری می‌گوید «خسته است»، منظور چیست؟

چهارم: خواندن کتاب را زودتر با کودک شروع کنید

زمانی که کودک شما  ۶الی ۸ هفته شد، یک کتاب ساده با کلمات واضح انتخاب کنید و برای کودک خود بخوانید. کتابی را که خودتان دوست دارید انتخاب کنید، زیرا شما مدت‌طولانی باید برای کودک خود کتاب بخوانید و این شما را خسته نمی‌سازد. تحقیقات نشان می‌دهند که کتاب‌ خواندن برای نوزادان تاثیر بسیار مثبتی بر رشد زبانی و ارتباطات اجتماعی کودک می‌گذارد.

پنجم: آرامش و معالجه

اگر شکم کودک شما باد کرد یا سفت شد، شکم او را به آرامی ماساژ دهید. پاهای کودک خود را مانند بایسکل‌سواری یا به‌شکل راه‌رفتن به سمت عقب و شکمش حرکت بدهید. شکم نوزاد شما در سه ماه اول زندگی، حساسیت بیشتر دارد و این روش ساده به کودک‌ کمک می‌کند تا باد درون خود را خالی کند و از ناراحتی باد کردن شکم، نجات یابد.

ششم: تماس و برخورد

نوزادتان را همیشه با روغن بادام ماساژ دهید و این کار را بخشی از برنامه کاری روزانه خود بسازید. زمان مشخصی را برای آرامش و استراحت دادن نوزاد انتخاب کنید و او را از سینه تا انگشتان پا ماساژ دهید. نگران این‌که به روش اشتباه ممکن است ماساژ دهید، نباشید. زیرا؛ هرگونه تماس پوستی بین مادر و نوزاد دارای ارزش‌های خاصی است. ماساژ دادن یک روش بسیار عالی برای تحریک و برانگیختن سیستم ایمنی نوزاد است و بهبود سیستم هاضمه کمک می‌کند. در ضمن، ماساژ دادن یک فعالیتی است که پیوند احساسی و دوستی را میان مادر و نوزاد تقویت می‌کند.

هفتم: رفتن

زمانی که کودک تلاش می‌کند تا حرکت کند و راه برود، با دستان خود از یر قولش بگیرید و ایستاد کنید و پای خود پایش را به جلوی حرکت دهید تا بتواند روبه جلو راه برود.

هشتم: نشستن

کودک در حدود پنج الی شش ماهگی، می‌تواند روی زمین بنشیند و پاهایش را در حالت «V» قرار دهد. بسیاری از نوزادان هنگام نشستن تمایل دارند تا پاهایش را باهم بکشند و این‌طوری حرکت کنند، اما این‌گونه زود می‌افتد. پاهای کودک را با قرار دادن کدام اسباب‌بازی در وسط هردو پا، به شکل V قرار دهید تا تعادل خود را حفظ کند. می‌توانید این کار را برای چند دقیقه و چندبار در روز انجام دهید. در مدت یک هفته، کودک می‌تواند تعادل خود را دریابد. با‌آنهم، کودک شما نیاز به حمایت و مراقبت دارد و نگذارید تا به زمین بی‌افتد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …