دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پشک می‌تواند به بهبود سلامت روان کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند

#کودک‌خبر، کابل: داشتن یک حیوان خانگی، برای تمام اعضای خانواده سودمند است و می‌تواند استرس آنان را در زمان‌های بحرانی مثل دوره‌ی شیوع ویروس کرونا، کاهش بدهد. اما، یک مطالعه‌ جدیدی که توسط محققان دانشگاه میسوری کلمبیا انجام شده، حاکیست که وجود یک پشک خانگی در خانه، می‌تواند به بهبود سلامت روان کودکان مبتلا به اوتیسم کمک زیاد بکند.

براساس یافته‌های این تحقیق، داشتن یک پشک در خانه به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا علایم مربوط به اضطراب خود را شناسایی کرده بهبود بخشد و مهارت‌های همدلی قوی‌تری پیدا نماید.

گرتچن کارلایل یک تن از این محققان می‌گوید:‌ «ما متوجه شدیم که منفعت اصلی این حیوانات خانگی، پذیرش بدون قیدوشرط آن‌هاست.» او می‌افزاید:‌ «برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم، ممکن است دارای مشکلات حسی داشته ویا هم به صداهای بلند حساس باشند، بنابراین، وجود یک پشک به دلیل آرام بودنش می‌تواند یک حیوان خانگی مناسب برای برخی از خانواده‌ها باشد.

پشک می‌تواند اضطراب را بهبود بخشد

محققان براین‌که پی ببرند پشک چگونه می‌تواند بر بهبود سلامت روان کودکان مبتلا به اوتیسم کمک بکند، به شماری از خانواده‌هایی که کودکانی بین شش تا چهارده ساله مبتلا به اوتیسم داشتند، یک پشک دادند. محققان قبل از تحویل دادن این پشک‌ها به خانواده‌ها، این حیوانات خانگی را مورد ارزیابی قرار دادند تا اطمینان حاصل کنند که رفتار آرام دارند. پس از هجده هفته، محققان پیشرفت خانواده‌ها با پشک‌ها را ارزیابی کردند و از والدین این کودکان در باره این‌که رفتار فرزندان‌شان با پشک‌ها چگونه بوده است، نظرسنجی کردند. والدین شرکت‌کننده در این نظرسنجی، در مورد نحوه‌ی تعامل کودکان‌شان با پشک‌ها و تاثیر کلی این حیوانات خانگی بر بهبود سلامت روان کودکان، ابراز رضایت کردند.

بیشتر بخوانید:

۹ نشانه‌ی اوتیسم در کودکان که باید هرچه‌ زودتر شناسایی شود

علایم اوتیسم در دختران در مقایسه با پسران دیرتر قابل تشخیص است

روند نه چندان آسان تشخیص اوتیسم در کودکان

هم‌چنین این محققان دریافتند که پشک مزایای زیادی برای کودکان و خانواده‌ها فراهم می‌کند که مهم‌ترین آن پیوند فوری میان کودکان و حیوانات خانگی است. هم‌چنین این خانواده‌ها گزارش داده که در پی حضور پشک در خانه، فرزندان‌شان کم‌تر اضطراب جدایی را تجربه کرده، عصبانیت کم‌تری نشان می‌دهند و توجه و تمرکز‌شان بهتر شده است. همین‌طور وجود پشک در خانه، باعث می‌شود تا کودکان مهارت‌های هم‌دلی قوی‌تری داشته باشند و این مهارت‌ها را تقویت کنند.

گرتچن کارلایل می‌افزاید که بسیاری از تحقیقات روی این موضوع متمرکز است که یک سگ خانگی چگونه می‌تواند برای کودکان مبتلا به اوتیسم موثر تمام شود. او موافق است که یک حیوان خانگی می‌تواند برای کاهش استرس اعضای یک خانواده موثر تمام شود. او تاکید دارد که یافته‌های این تحقیق باید خانواده‌های بیشتری را به این فکر وادار کند تا یک پشک در خانه نگهداری نمایند. این محقق می‌افزاید که حضور یک پشک در مقایسه با سگ، بیشتر برای یک خانواده موثر است.

تحقیقات قبلی نشان داده والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، در مقایسه به والدین کودکانی که معلولیت دیگری دارند، بیشتر استرس دارند.

محققان امیدوارند خانواده‌هایی که دارای کودکان مبتلا به اوتیسم هستند، از این یافته‌ها استفاده کنند، زیرا به گفته‌ی آنان حیوانات خانگی می‌توانند به کاهش استرس تمام اعضای خانواده کمک بکند.

گرتچن کارلایل به عنوان پرستار سابق کودکان، می‌گوید:‌ «من وجود حیوانات خانگی را راهی برای تقویت سلامتی می‌دانم و ارایه کمک به خانواده‌هایی که بشقاب‌ زیادتر دارند، خوشحال‌کننده است.»

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …