دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شصت درصد بی‌جاشدگان داخلی را کودکان تشکیل می‌دهند

#کودک‌خبر، کابل: دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، «اوچا»، اعلام کرده که نزدیک به شصت درصد از بی‌جاشدگان داخلی و پنجاه‌وچهار درصد پناهجویان بازگشت‌کننده از پاکستان و هم‌چنین چهل‌و‌سه درصد از پناهجویان بازگشت‌کننده ایران را کودکان تشکیل می‌دهند.

اوچا در گزارشی گفته است که در جریان سال جاری میلادی، حدود صدهزار نفر در نتیجه ناامنی‌ها و حوادث طبیعی از مناطق‌ اصلی خود بی‌جا شده‌اند و از این میان، ۵۹درصد از این بی‌جاشدگان را افرادی زیر هجده سال تشکیل می‌دهند.

این گزارش حاکیست که بیست درصد دیگر بی‌جاشدگان مرد و بیست‌ویک درصد هم زن هستند. این گزارش نشان می‌دهد که میزان افراد بی‌جاشده طی سال جاری افزایش چشم‌گیری داشته است. این رقم در سال ۲۰۲۰، به ۹۲هزار تن رسیده بود.

براساس گزارش دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، میزان بازگشت پناهجویان افغانستانی از ایران نیز امسال افزایش چشم‌گیری داشته است. اوچا در گزارش خود گفته که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، نزدیک به ۳۶۱هزار پناهجو از ایران بازگشت کرده و ۴۳درصد این بازگشت‌کنندگان کودکان، ۴۳درصد هم زنان و ۱۴درصد دیگر آنان مرد هستند. این درحالیست که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، میزان بازگشت‌کنندگان از ایران به ۲۷۰هزار تن رسیده بود.

کودکان هم‌چنان بزرگ‌ترین کتله‌ی پناهجویان بازگشت‌کننده از پاکستان را تشکیل می‌دهند. در گزارش اوچا آمده که از آغاز سال میلادی تاکنون، چهارهزار و هشت‌صد پناهجوی افغانستانی از پاکستان به کشور بازگشت کرده که از این میان، پنجاه‌وچهار درصد آنان را کودکان یا افرادی زیر هجده سال تشکیل می‌دهند. همین‌طور بیست درصد عودت‌کنندگان از پاکستان مرد و بیست‌وشش درصد دیگر زن هستند.

با این‌حال، اوچا تاکید کرده که بخشی از بی‌جاشدگان داخلی و پناهجویان بازگشت‌کننده از کشورهای ایران و پاکستان، به‌دلیل جنگ و فقر قادر نیستند تا به مناطق اصلی‌شان برگردند و این افراد نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …