دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

راه‌اندازی پروژه «محو کار کودکان»؛ اعتراف به دشواری‌های رسیدن به هدف

#کودک‌خبر، کابل: وزارت کار و امور اجتماعی، از راه‌اندازی رسمی پروژه «محو کار کودکان» در افغانستان خبر داده اما می‌گوید که محو کار کودکان در این کشور «دشوار» است.

این پروژه دیروز رسماً با حضور نمایندگانی از وزارت‌ کار و امور اجتماعی، سازمان بین‌المللی کار، اتاق تجار و سرمایه‌گذاری، اتحادیه ملی کارکنان و کارگران موسوم به «امکا»، افتتاح شد.

محمداجمل شاهپور معین امور کار وزارت کار و امور اجتماعی، در مراسم افتتاح این پروژه گفت که عوامل زیادی باعث شده تا کودکان در افغانستان به انجام کارهای شاقه و غیرشاقه رو بیاورند. او گفت که فقر و ناآگاهی خانواده‌ها از پیامدهای منفی انجام کارهای شاقه توسط کودکان، از عوامل عمده‌ی کار کودکان می‌باشد. آقای شاهپور با تاکید براین‌‌که دولت افغانستان به تعهدات خود در زمینه جلوگیری از انجام کار شاقه توسط کودکان عمل می‌کند، اما گفت که بدون توجه خانواده‌ها به پیامدهای منفی کار شاقه توسط کودکان و شکل‌گیری یک اجماع ملی در این زمینه، محو کار کودکان در افغانستان دشوار است.

سازمان‌های بین‌المللی ذیدخل در این پروژه از جمله سازمان بین‌المللی کار و وزارت خارجه بریتانیا، تعهد کرده که در زمینه محو یا کاهش کار شاقه کودکان به افغانستان کمک می‌کنند.

سازمان بین‌المللی کار، سال ۲۰۲۱ را بنام «سال بین‌‌المللی محو کار کودکان» نام‌گذاری کرده و امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵، به انجام کارهای شاقه توسط کودکان در کشورهای جنوب آسیا به شمول افغانستان پایان داده شود.

این پروژه‌ در حالی راه‌اندازی می‌شود که با شیوع ویروس کرونا، میزان کودکان کار در افغانستان افزایش چشم‌گیری یافته است. هرچند آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که رقم کودکان آسیب‌پذیر به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است.

هم‌چنین آمارهای قبلی نشان می‌دهد که رقم کودکانی که مصروف انجام کارهای شاقه هستند به بیش از دو میلیون کودک می‌رسد. شیوع ویروس کرونا، وضعیت را بدتر ساخته و آن‌طوری که برخی از سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی کرده، حدود نیمی از کودکانی که در نتیجه شیوع این بیماری از مکتب بازمانده‌اند، به کار روی آورده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …