دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

در سه روز گذشته، ۱۸ کودک کشته و زخمی شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: یافته‌های جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر، نشان می‌دهد که از ششم تا هشتم ماه جوزا، در نتیجه هفت رویداد امنیتی جداگانه در ولایت‌های سرپل، هلمند، پروان، ننگرهار و کاپیسا و هم‌چنین بزرگراه کابل‌ـ‌هرات، در مجموع ۲۴ غیرنظامی به شمول هفت کودک و پنج زن کشته و ۴۳ غیرنظامی دیگر شامل ۱۱ کودک زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته که به تاریخ شش جوزا در پی حمله هوایی نیروهای دولتی در ولسوالی صیاد ولایت سرپل، بمبی بر یک منزل مسکونی اصابت کرده است و درنتیجه آن، یک مرد‌، سه زن‌ و دو کودک کشته و شش کودک دیگر زخمی شدند.

روز جمعه، هفتم جوزا نیز، طالبان چند مرمی هاوان با لای یک منزل مسکونی در شهر گرشک، مرکز ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند پرتاب کردند که در نتیجه آن یک زن و یک مرد کشته و یک زن و یک کودک دیگر زخمی شدند.

یک یک فیر هاوان نیز در نزدیکی یک قرارگاه بازرسی پولیس در مسیر شاهراه کابل-هرات بالای یک ریشکای مسافربری اصابت کرده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که در نتیجه این رویداد یک زن و دو مرد کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شدند. اصابت چند فیر هاوان دیگر نیز در همین محل منجر به زخمی شدن هفت غیرنظامی شده است.

کمیسیون حقوق بشر افزوده که در انفجار روز شنبه بالای موتر حامل استادان و دانشجویان دانشگاه البیرونی در پروان نیز سه نفر کشته و هجده تن دیگر زخمی شدند.  همزمان با آن، انفجار یک حلقه ماین جاسازی شده در کنار جاده در ولسوالی شیرزاد، منجر به کشته یک مرد و یک دختر ده ساله شده است. همین‌طور در حمله بالای قرارگاه ارتش ملی در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا از سوی تروریستان طالب، هفت غیرنظامی به شمول سه کودک کشته سه کودک دیگر زخمی شدند.

با این‌حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌گوید که شهروندان افغانستان از خشونت‌ها، کشتار و بی‌رحمی به ستوه آمده‌ و خواستار توقف فوری حملات از سوی طرف‌های درگیر جنگ بالای مراکز آموزشی و تاسیسات عامه هستند.

این کمیسیون از سان ملل و جامعه جهانی خواسته تا از طرفیت‌‌های خود برای وادار کردن طرف‌های درگیر جنگ برای تامین صلح و آتش‌بس کار گیرد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …