یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

رییس‌جمهور در روز جهانی حمایت از کودکان: فردای روشن بستگی به توجه مناسب به کودکان دارد

#کودک‌خبر، کابل: محمداشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور، در پیامی به مناسبت اول ماه جون، روز جهانی حمایت از کودکان، گفته است که آینده افغانستان بستگی به «توجه مناسب» به کودکان دارد.

آقای غنی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن این روز، گفته است:‌ «تجلیل از روز بین‌المللی کودکان این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا یک‌بار دیگر در زمینه‌های حل مشکلات کودکان، فراهم‌آوری زمینه‌های بهتر آموزش و تربیت و آینده درخشان برای آنان، تمرکز و توجه نماییم.» رییس‌جمهور هم‌چنین تاکید کرده است: «کودکان آینده کشور را می‌سازند و فردای روشن زمانی ممکن است که به آنان توجه مناسب صورت گیرد.»

رییس‌جمهور غنی در عین‌حال اعتراف کرده که تداوم جنگ و خشونت، میلیون‌ها کودک را از دسترسی به آموزش‌وپرورش و هم‌چنین حقوق اساسی‌شان محروم کرده است. آقای غنی افزوده که باوجود این مشکلات، امروز در مقایسه با هر زمان دیگر، بیشتر کودکان به مکتب می‌روند و همین‌طور ارایه‌ی خدمات فرهنگی و صحی برای‌شان افزایش می‌یابد. رییس‌جمهور در پیام خود افزوده که میزان آگاهی مردم نیز تاحدودی افزایش یافته تا کودکان رفتار مناسب صورت گیرد.

اشرف‌غنی گفته است که دولت برای تامین دسترسی کودکان به حقوق اساسی‌شان، روی برنامه‌های مشخص و مدون کار می‌کند.

در همین‌حال، وزارت کار و امور اجتماعی نیز، از روز جهانی حمایت از کودکان به عنوان فرصتی برای ترویج حقوق کودکان یاد کرده می‌گوید که این نهاد در هماهنگی با برخی از نهادهای دولتی و خصوصی پشتبان حقوق کودکان و متعهد به ارایه خدمات بهتر برای این قشر آسیب‌پذیر هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی در پیامی به مناسبت اول جون گفته است: «همواره کوشش و تلاش وزارت كار و امور اجتماعى بر این است تا شرايط بهتر و خوب‌تر زنده‌گی را براى اقشار آسيب‌پذير جامعه، به ویژه کودکان نازنين ما كه بنا بر آمار دست داشته در حدود بیست‌وسه كتگورى اطفال آسيب‌پذير را در بر می‌گیرد، فراهم نماید. هم‌اکنون در حدود ده‌هزار تن از اطفال یتیم در سراسر کشور در پرورشگاه‌های وزارت کار و امور اجتماعی و در حدود ۲۵هزار تن از کودکان در کودکستان‌های این وزارت زیر پوشش خدمات قرار دارند و در سال مالی ۱۴۰۰ برآنیم تا با تلاش بیش‌تر و با تطبیق پروژه‌های گوناگون، مشکلات کودکان و اطفال آسیب‌پذیر جامعه را از میان برداریم.»

میراث‌دار طولانی‌ترین جنگ

با این‌‌حال، شاه‌حسین مرتضوی مشاور ارشد رییس‌جمهور در بخش فرهنگی، از کودکان در افغانستان به عنوان میراث‌دار جنگ طولانی مدت یاد کرده است. آقای مرتضوی می‌گوید بیش از چهل سال است که کودکان کشور از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان که صلح است محروم اند. به گفته‌ی او، تروریستان نیز تمام حملات‌شان بالای نسل امروز و فردای کشور است.

آقای مرتضوی افزوده که کودکان تنها در سایه صلح احساس آرامش خواهند داشت و آینده نسل امروز در گیرو صلح پایدار است. شاه‌حسین مرتضوی در صفحه فیسبوکش نوشته است: «طی چهل سال کودکانی زیادی قربانی و آواره شده‌اند. مادر و پدر و عضو بدن خود را از دست دادند. بزرگ‌ترین هدیه برای روز جهانی کودک ختم جنگ است. طالبان در این روز برای کودکان کشور چه پیامی دارند؟»

این درحالیست که گزارش اخیر کمیسیون مستقل حقوق نشان می‌دهد که روزانه حدود شش کودک در افغانستان در نتیجه خشونت‌ها کشته و زخمی می‌شوند. این کمیسیون در گزارشی که دیروز منتشر کرد، گفته است که از ششم تا هشتم جوزای امسال، هفت کودک در نتیجه خشونت‌های مسلحانه جان باخته و یازده تن دیگر زخمی شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …