دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شمار کودکان‌کار به ۱۶۰ میلیون رسید؛ نخستین جهش بی‌سابقه در دو دهه‌ی اخیر

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، و سازمان بین‌المللی کار، از افزایش بی‌سابقه شمار کودکان‌کار در سطح جهان خبر داده می‌گویند که اکنون شمار کودکان‌کار در سطح جهان به ۱۶۰ میلیون تن رسیده است.

این سازمان‌ها در یک گزارش مشترک که به مناسبت فرارسیدن ۱۲ جون، روز جهانی مبارزه با کار کودکان منتشر شده، می‌گویند که از آغاز سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۶۰ میلیون کودک مجبور به انجام کار اجباری شده‌اند. به گفته‌ی این سازمان، رقم کودکان‌کار پیشرفت‌ها برای توقف کار اجباری کودکان متوقف شده و تا پایان سال جاری میلادی، احتمالاً به رقم کودکان کار، حدود ۹ میلیون کودک دیگر اضافه خواهند شد.

براساس این گزارش، کار اجباری کودکان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ روند نزولی به خود گرفت و شمار کودکان‌کار به ۹۴ میلیون تن رسید. اما در سال ۲۰۲۰، بازهم تلاش‌ها برای توقف کار اجباری کودکان، متوقف شد.

یونیسف و آی‌ال‌او، در گزارش مشترک خود گفته‌‌اند که کودکان‌کار بین ۵ تا ۱۱ ساله، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و کمی بیش از کُل آمار کودکان‌کار رسیده‌اند. به گفته‌ی این سازمان‌ها، کودکان‌کار بین ۵ تا ۱۷ ساله، در معرض آسیب‌های خطرناکی از قبیل آسیب رسیدن به سلامت جسمی، روانی و یا اخلاقی قرار دارند.

این سازمان‌ها هم‌چنین از افزایش شمار کودکان‌کار به عنوان هشداریه و زنگ‌خطر یاد کرده می‌گویند که نسل جدیدی از کودکان در معرض خطر قرار دارند.

گای رایدر مدیر سازمان بین‌المللی کار، می‌گوید: «‌حمایت اجتماعی فراگیر به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که فرزندان خود را حتی در مواجهه با مشکلات اقتصادی به مکتب بفرستند. افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه روستایی و کار مناسب در کشاورزی ضروری است. ما در یک لحظه‌ی حساس قرار داریم و بهبود وضعیت به نحوه‌ی پاسخگویی ما بستگی دارد.»

با این‌حال، یونیسف می‌گوید که از هر ده کودک، یک کودک مصروف انجام کارهای شاقه و اجباری است. این سازمان تاکید کرده که حتی کودکان برای انجام کارهای شاقه چاق می‌شوند. به گفته‌ی یونسف، انجام کار شاقه و اجباری، روی سلامت جسمی و روحی کودکان تاثیرات منفی فوق‌العاده می‌گذارد و حتی آنان را معرض سوءاستفاده‌های جسنی قرار می‌دهد.

بخش اعظم این کودکان، یعنی هفتاد درصد یا ۱۱۲ میلیون کودک در مزارع، ۲۰ درصد یعنی ۳۱.۴ میلیون در بخش خدمات و ۱۰ درصد یا ۱۶.۵ میلیون در بخش صنایع کار می‌کنند.

هم‌چنین ۲۸درصد کودکان‌کار بین ۵ تا ۱۱ سال، ۳۵درصد ۱۲ الی ۱۴ ساله، بیرون از مکتب هستند و از دسترسی به فرصت‌های آموزشی‌وپرورشی محروم می‌باشند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …