یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

روزانه بیش از ۹ کودک در افغانستان قربانی جنگ می‌شوند

#کودک‌خبر، کابل: وزارت دولت در امور صلح، از کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر یاد کرده می‌گوید که روزانه بیش از ۹ کودک در افغانستان قربانی جنگ و خشونت‌های مسلحانه می‌شوند.

داکتر عالمه معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح، در گفتمانی که به منظور بحث روی آسیب‌پذیری کودکان از جنگ و خشونت از سوی این وزارت برگزار شده بود، گفت که گروه‌های تروریستی با سوءاستفاده از کودکان، بیشترین آسیب به قشر می‌رسانند. خانم عالمه گفت: «کودکان ما از جمله آسیب‌پذیرترین‌ها هستند. آن‌ها قربانی ماین‌های کنار جاده، موتربمب‌ها و حملات انتحاری می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۹ کودک قربانی جنگ می‌شوند.» معین وزارت دولت در امور صلح افزود: «گروه‌های تروریستی از کودکان در حملات انتحاری و انفجاری استفاده می‌کنند. این اعمال آنان جنایت جنگی محسوب می‌گردد.»

داکتر عالمه می‌گوید که نهادهای دولتی برای حمایت و محافظت از کودکان در جریان خشونت‌های مسلحانه، باید اقدامات مشخصی را روی‌دست گیرند.

هم‌چنین سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح نیز، می‌گوید که زنان و کودکان قربانیان اصلی جنگ هستند. به گفته‌ی او، این دو قشر روزانه به صورت گسترده از پیامدهای جنگ رنج می‌برند. آقای نادری گفت: «وجود ده‌ها هزار کودک کارگر، حضور چشم‌گیر کودکان در سنگرهای مخالفان برای جنگیدن، سربازگیری از کودکان توسط گروه‌های تروریستی، ممانعت از رفتن کودکان به مکاتب و دانشگاه‌ها و بی‌توجهی به صحت روانی کودکان، از پیامدهای چهار دهه جنگ و خشونتی ویرانگر به حساب می‌رود.» وزیر دولت در امور صلح افزود:‌ «طبق آمارهای ارایه شده از طرف نهادهای بین‌المللی، از کودکان در سال‌های اخیر، نزدیک به بیست‌ میلیون کودک در افغانستان با نگرانی از متاثر شدن از جنگ و خشونت، از خواب بیدار می‌شوند و یا شب‌ها با این‌ نگرانی‌ها به خواب می‌روند. این، یعنی یک فاجعه‌ی بزرگ در برابر سرمایه‌ی انسانی و آینده‌ی ما.»

سیدسعادت منصور نادری گفت که وزارت دولت در امور صلح، نسبت به استفاده از کودکان توسط گروه‌های تروریستی در پیش‌برد جنگ شدیداً نگران است و این گروه‌ها از کودکان به عنوان سپرانسانی کار می‌گیرند. او اقدام گروه‌های تروریستی در سوءاستفاده از کودکان را جنایت علیه بشریت خواند.

آقای نادری می‌گوید که حفاظت از کودکان در جریان جنگ، باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود.

هم‌چنین زهره مطهر احمدزی، معاون شورای عالی مصالحه ملی نیز، گفت که جنگ باعث نابسامانی‌های زیادی در کشور شده و کودکان از این ناحیه آسیب‌های زیادی را متحمل شده‌اند. او می‌گوید: «خشونت‌ها نه‌تنها جان کودکان ما را گرفته، بلکه این قشر با از دست دادن سرپرست خانواده به‌دلیل مشکلات اقتصادی به کارهای شاقه، مواد مخدر و انواع اعمال خلاف قانونی تحت فشارهای روانی رو می‌آورند. این‌جا وظیفه دولت و مردم است تا برای رهایی از این مشکل دست به کار شده و از حقوق کودکان حفاظت نمایند.»

بنفشه یعقوبی، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در برابر کودکان، گفت که یگانه راه حل و جلوگیری از آسیب‌رسانی بیشتر کودکان، آتش‌بس بی‌قید‌وشرط می‌باشد. او با بیان این‌که خشونت‌ها بر کودکان تاثیرات عمیق‌تری به‌جا می‌گذارد، افزود: «با ذهن‌هایی که در فضای خشونت پرورده می‌شوند، با ذهن‌های خشونت‌زده و ذهن‌هایی که عاطفه، مهر و محبت ببینند اما خشونت می‌بینند، در آینده چه می‌کنیم؟ پس ما و شما وقتی به کودکان آسیب می‌زنیم، آینده کشور خود را به دست کسانی می‌دهیم که ذهن‌های‌شان ذهن سالمی نیست و با خشونت پرورده شده‌اند.»

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …