یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

جلوگیری از استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی؛ پولیس ملی از فهرست «ننگین» خارج شد

#کودک‌خبر، کابل: وزارت امور خارجه با استقبال از تصمیم سرمنشی سازمان ملل متحد مبنی‌بر خروج نام پولیس ملی افغانستان از فهرست «ننگین» این سازمان، گفته است که این اقدام به دلیل جلوگیری از استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی اتخاذ شده است.

این وزارت گفته است که پولیس ملی افغانستان به دلیل حضور کودکان در صفوف این نیروها، در فهرست «ننگین» این سازمان جای گرفته بود.

وزارت امور خارجه در بیانیه‌‌ای گفته است که در گزارش سال ۲۰۲۰ سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد کودکان و منازعات نظامی، تطبیق پلان عمل پولیس ملی افغانستان در جلوگیری از استخدام و کاهش خشونت علیه کودکان موفقیت‌آمیز خوانده شده است.

این وزارت گفته است: «خروج نام پولیس ملی افغانستان از فهرست ننگین سرمنشی سازمان ملل متحد در نتیجه پیشرفت‌های متداوم در زمینه تطبیق پلان عمل ملی و جلوگیری از استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی کشور حاصل شده است. این پیشرفت بیانگر تعهد حکومت افغانستان به ارزش‌های بین‌المللی حقوق بشری و حکومت داری خوب می‌باشد.»

وزارت امور خارجه هم‌چنین گفته است که حکومت افغانستان امیدوار است تا کشورها و نهادهای بین‌المللی با وارد ساختن فشارهای سیاسی و وضع تحریم‌ها بر طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از استخدام و خشونت بالای کودکان جلوگیری نمایند.

این در حالیست که نزدیک به یک هفته قبل، انتونیو گوتیریش دبیرکل سازمان ملل متحد، از نقض شدید بیش از سه‌هزار مورد حقوق کودکان در افغانستان خبر داده می‌گوید که بی‌توجهی به حقوق کودکان در جریان منازعات مسلحانه در این کشور، «تکان‌دهنده» است.

آقای گوتیریش با توجه به بحثی که به تاریخ ۲۸ جون در شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره کودکان و درگیری‌های مسلحانه صورت گرفت و هم‌چنین گزارش سالانه اخیرش در این باره، گفته است که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۴هزار مورد تخلف شدید علیه ۱۹هزار و ۳۰۰ کودک در ۲۱ منطقه تحت پوشش ماموریت سازمان ملل متحد در سراسر جهان صورت گرفته است.

انتونیو گویتریش می‌افزاید که در افغانستان به عنوان یکی از کشورهای تحت پوشش ماموریت سازمان ملل متحد، سه‌هزار و ۶۱ مورد نقض شدید علیه ۲هزار و ۸۶۳ کودک صورت گرفته است. او گفته که این موارد شامل کشته شدن ۷۶۰ کودک و یک‌هزار و ۸۵۹ زخمی از میان ۲هزار و ۶۱۹ کودک می‌شود. دبیرکل سازمان ملل متحد هم‌چنین تاکید کرده که در سال گذشته‌ی میلادی ۱۹۶ کودک دیگر توسط طرف‌های درگیر جنگ استخدام و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته است: «بی‌توجهی به حقوق کودکان در زمان درگیری و آشفتگی بسیار تکان‌دهنده و دلخراش است.»

گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد میزان نقض شدید کودکان درگیر در جنگ، «به طرز نگران کننده‌ای» بالاست و با شیوع ویروس کرونا در طی یک سال‌و‌نیم گذشته، آسیب‌پذیری این کودکان در برابر آدم‌ربایی، به کار گرفته شدن اجباری و خشونت جنسی افزایش یافته است.

طبق آمار ارایه شده در این گزارش، در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۱۹هزار و ۳۷۹ کودک، از جمله قربانیان نقض شدید حقوق کودکان به دلیل به کار گرفته شدن در جنگ به عنوان کودکان‌سرباز یا تجاوز به عنف آسیب دیده‌اند.

گزارش این نهاد بین‌المللی که براساس و از مجموع بررسی ۲۶هزار و ۴۲۵ مورد تخلف جدی درباره کودکان تهیه شده، حاکی از آن است که دست‌کم ۲۳‌هزار و ۹۴۶ مورد از این کودکان در سال ۲۰۲۰ و دو هزار و ۴۷۹ نفر از آنان پیش از این تاریخ، مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

بر پایه فهرستی که سازمان ملل متحد منتشر کرده، کار کودکان در پیشبرد مقاصد نظامی در ده‌ها ارتش و گروه مسلح نظامی ثبت شده است.

یک‌ونیم سال پس از شیوع کرونا در سراسر جهان، گفته می‌شود بیشترین صدمات ناشی از این همه‌گیری متوجه کودکان شده به طوری که بی‌خانمانی، بی‌سرپرستی، محرومیت از آموزش، سوء استفاده‌ جنسی، سوء تغذیه و قحطی و بیماری، خطراتی هستند که همزمان با جنگ، کودکان را به صورت بالقوه یا بالفعل تهدید می‌کنند.

سازمان ملل متحد اما در گزارش خود تاکید کرده تشدید درگیری‌های مسلحانه و بی‌توجهی به حقوق بین‌الملل بشردوستانه و موازین بین‌المللی حقوق بشر، تاثیر شدیدی بر عدم حمایت از کودکان داشته است.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …