دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تنها در نیمه‌ اول سرطان، ۴۲۳ کودک کشته و زخمی شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: همزمان با گسترش دامنه‌ی خشونت‌ها از سوی گروه تروریستی طالبان، کمیسیون مستقل حقوق بشر از تلفات سنگین غیرنظامیان به ویژه کودکان در نیمه‌ی اول ماه سرطان سال جاری خبر داده می‌گوید که نقض حقوق شهروندان پس از تشدید خشونت‌ها توسط طالبان به یک «بحران بزرگ و فراگیر ملی» بدل شده است.

این گزارش در گزارشی که امروز منتشر کرده، می‌گوید که از اول تا پانزدهم سرطان، همزمان با افزایش میزان خشونت‌ها از سوی گروه تروریستی طالبان، ۱۲۵۰ غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده‌اند. اکثریت این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

این کمیسیون گفته است: «یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که تنها در ۱۵ روز نخست برج سرطان ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۵۰ تن در پی منازعات مسلحانه‌ی جاری در کشور کشته و زخمی شده‌اند: ۱۹۱ تن کشته و ۱۰۵۹ تن دیگر زخمی‌. بر بنیاد این آمار‌، ۱۴۸ مرد، ۱۴ زن و ۲۹ کودک کشته و ۵۴۸ مرد، ۱۱۷ زن و ۳۹۴ کودک زخمی شده‌اند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌افزاید که گسترش دامنه‌ی جنگ‌ها و خشونت‌ها از سوی طالبان، به نقض گسترده‌ی حقوق بشر در افغانستان منجر شده است. در گزارش این کمیسیون آمده است: «گسترش جنگ‌ ‌سبب نقض گسترده‌ی حقوق بشردوستانه و حقوق بشری مردم شده و به ‌بحران بزرگ و فراگیر ملی ‌بدل گردیده است که همه‌روزه به‌گونه‌های‌ متفاوت‌ از مردم در گوشه‌و‌کنار کشور قربانی می‌گیرد.»

این کمیسیون گفته که میزان خشونت‌های مسلحانه در دو ماه اخیر شدیداً بالا رفته و بالای زندگی مردم در عرصه‌های مختلف آسیب‌های جدی و زیان‌باری وارد کرده است. به گفته‌ی این کمیسیون، افزایش تلفات غیرنظامیان و بی‌جاشدن هزاران خانواده، افزایش قیمت‌ها و تخریب برخی از تاسیسات عامه توسط تروریستان طالب از پیامدهای عمده‌ی گسترش خشونت‌هاست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که افراد طالبان پس از تصرف برخی از ولسوالی‌ها، در شماری از ولایت‌ها محدودیت‌هایی را بر آزادی‌های اساسی شهروندان اعمال کرده‌ و به‌ویژه دسترسی زنان به حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان از جمله دسترسی به خدمات صحی و آموزشی را محدود‌تر کرده‌اند.

کوچ اجباری

کمیسیون مستقل حقوق بشر، در این گزارش خود گروه طالبان را به نقض گسترده‌ی حقوق بشر کرده گفته که این گروه شماری از خانواده‌ها را به‌دلیل تعلق نژادی و زبانی‌شان از مناطق اصلی‌شان به صورت اجباری کوچ داده‌ است. این کمیسیون می‌گوید: «هیچ فردی مخصوصاً شهروندان غیر‌نظامی نباید به‌دلیل قومیت، زبان، مذهب و عقاید سیاسی خود توسط طرف‌های متخاصم مورد رفتار تبعیض‌آمیز و تحقیر‌آمیز قرار گیرند. یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در تاریخ ۱ تا ۴ ماه سرطان ۱۴۰۰، گروه طالبان ۴۰۰ خانواده بدخشانی را از منطقه باغ‌شرکت ولایت قندوز کوچ اجباری ‌داده و سپس خانه‌های آنان را به آتش کشیده و اموال و دارایی‌شان را به غارت برده‌ است.»

هم‌چنین یکی از باشندگان ولایت بدخشان نیز به کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است: «طالبان به جرم قومیت و بدخشانی بودن خانه و کاشانه‌ی ما را آتش زدند و سه نفر را پس از لت‌و‌کوب زیاد تیر‌باران کردند. طالبان بقیه افراد را با توهین و تحقیر و شکنجه، کوچ اجباری دادند و داروندار ما را چپاول کردند، حیوانات ما را از بین بردند و خانه‌های‌مان را به آتش کشیدند.»

یکی دیگر از بی‌جاشدگان منطقه باغ‌شرکت ولایت کندز نیز، به کمیسیون حقوق بشر گفته است که طالبان در چاه آبِ آشامیدنی او بمب دستی انداخته‌ تا کسی نتواند از ‌آن استفاده کند. او افزود: «جرم ما فقط حمایت از نیروهای امنیتی و دادن آب و نان در حالت جنگ و محاصره برای آن‌ها بود. در منطقه باغ‌شرکت نه‌تنها تاجیکان بدخشانی، بلکه پشتون‌ها و ازبیک‌ها نیز بودند و آن‌ها نیز به نیروهای امنیتی آب و غذا داده بودند، اما طالبان صرفاً افراد وابسته به گروه قومی تاجیک را به قتل رساندند و با تحقیر و توهین و ترس و ارعاب مجبور به کوچیدن‌شان کردند.»

تخریب، غارت و چپاول میراث طالبان

کمیسیون حقوق بشر هم‌چنین از تخریب، غارت و چپال اموال و تاسیسات عامه و شخصی نیز توسط طالبان خبر داده می‌گوید که افراد غیر‌نظامی در جریان منازعات مسلحانه جاری در کشور، آسیب دیده‌اند و اموال‌شان به‌صورت عمدی توسط گروه طالبان تخریب یا غارت و چپاول شده است. یک تن از بی‌جا‌شدگان قریه سرتگاب ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی به کمیسیون گفته است‌: «طالبان سرتگاب را سقوط داده و تحت تصرف خویش در‌آوردند و خانه‌های مسکونی و مزارع را به آتش کشیدند. آن‌ها ‌تعداد ۱۳ قلعه مسکونی را منفجر نموده و خرمن‌های ما را آتش زدند و اموال دکان‌های ما را غارت کردند، مردم دیگر امیدی به بازگشت به منطقه‌شان ندارند و از دولت خواهان همکاری هستند.»

گروه تروریستی طالبان در ماه‌های اخیر به میزان خشونت‌های خود افزوده و توانسته ده‌ها ولسوالی را از کنترول دولت خارج سازد. با گسترش دامنه‌ی خشونت‌های این گروه‌، مردم نیز به ستوه آمده و در برخی از مناطق برعلیه این گروه تروریستی تحت حمایت پاکستان دست به سلاح شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …