یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

در دو ماه اخیر، هشتاد هزار کودک آواره شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان، سیف‌دچلدرن، اعلام کرده که طی دو ماه اخیر در نتیجه‌ گسترش خشونت‌های مسلحانه از خانه‌های آواره شده و این کودکان شدیداً به غذا، سرپناه و مراقبت‌های صحی نیاز دارند.

این سازمان در بیانیه‌ای افزوده که این کودکان با خانواده‌های خود در وضعیت رقت‌باری زیر سایه‌بان‌ها بدون دسترسی به آب و غذای کافی و مغزی بودوباش دارند.

سیف‌دچلدرن به نقل از گزارش سازمان ملل متحد گفته است که تنها در دو ماه گذشته، حدود ۱۳۰هزار نفر از مناطق مختلف افغانستان مجبور به ترک خانه‌ها و روستاهای خود شده و شصت درصد این بی‌جاشدگان را کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی این سازمان، در مجموع در دوازده ماه اخیر، ۶۱۳هزار نفر در افغانستان بی‌جاشده و از این میان ۳۶۲هزار تن از این بی‌جاشدگان کودکان هستند.

سیف‌دچلدرن تاکید کرده که بیشترین بی‌جاشدگان داخلی در ولایت شمالی کندز به سر می‌برند. این بی‌جاشدگان که شمارشان به شش‌هزار و سه‌صد تن می‌رسند، در یک کمپ موقت بودوباش دارند.

این سازمان حامی حقوق کودکان تاکید که کرده صدها هزار کودک بی‌جاشده و غیربی‌جاشده با کمبود شدید مواد غذایی مواجه‌اند. سیف‌دچلدرن هشدار داده که این کودکان در معرض ابتلا به سوءتغذیه شدید قرار دارند. به گفته‌ی این سازمان، میزان سوءتغذیه در میان کودکان روبه افزایش است و هم‌اکنون ۵.۷ میلیون کودک زیر پنج سال از این بیماری در سطح جهان رنج می‌برند.

سازمان حمایت از کودکان، می‌افزاید که افغانستان در سطح جهان دومین کشور دارای بیشترین تعداد افرادی است که با گرسنگی اضطراری مواجه می‌باشد. این سازمان هشدار داده که احتمالاً نیمی از کودکانِ زیر پنج سال با مشکل شدید سوءتغذی مواجه شده و برای تداوم حیات‌ خود به درمان تحصصی‌تری نیاز پیدا کنند. به گفته‌ی این سازمان، هرچند تعداد مراکز درمانی برای کودکان مبتلا به سوءتغذی طی سال‌های اخیر افزایش یافتند، اما باآنهم صدهاهزار کودک به هیچ نوع مراقبت‌های صحی دسترسی ندارند.

با این‌حال، سیف‌دچلدرن هشدار داده که کودکان آواره و بی‌جاشده در معرض خطرات بیشتری قرار دارند و از دواج‌های اجباری و قبل از وقت، تن دادن به کارهای شاقه‌ و طاقت‌فرسا و هم‌چنین جذب گروه‌های مسلح، از جمله‌ی این خطرات است.

با این‌حال، کریس نیامندی مقام مدیر کشوری سیف‌دچلدری در افغانستان، هزاران کودکی که طی چند ماه اخیر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، واضحاً نشان می‌دهد که تشدید درگیری‌ها بر کودکان فاجعه‌بار بوده است. این مقام سازمان حمایت از کودکان گفته که آنان شاهد افزایش بی‌سابقه کشته و زخمی شدن کودکان در جریان جنگ‌ها و هم‌چنین تخریب مکاتب و شفاخانه‌ها هستند و این باید زنگ‌ خطری برای جامعه‌ جهانی باشد.

کریس نیامندی می‌گوید: «ما از همه‌‌ی طرف‌های درگیر می‌خواهیم که خشونت‌ها را متوقف کرده و از غیرنظامیان به ویژه کودکان محافظت کنند و به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند. همه‌ی تلاش‌ها باید انجام شود تا برای رسیدن به صلح پایدار توافق صورت گیرد تا نسل‌های آینده، کودکان در کشوری بدون ترس از خشونت، مرگ و صدمه بزرگ شوند.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …