دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مهارت‌های دقت و توجه نوزادان در خانواده‌های دو زبانه خوب‌تر رشد می‌کند

#کودک‌خبر، کابل: مدیریت توجه و دقت نوزادان خُردسال، برای والدین می‌تواند کار دشواری باشد؛ به ویژه این که این نوزادان زودتر به صحبت کردن شروع ‌کنند.

محققان دانشگاه یورک در کانادا، دریافته‌اند نوزادانی که در خانواده‌های بیش از یک زبانه کلان می‌شوند، از مهارت‌‌های توجه و دقت‌‌ بیشتری در مقایسه با نوزادانی که در خانواده‌های‌شان تنها تنها با یک لسان صحبت می‌شود برخوردار هستند.

الن بیالیستوگ یک تن از این محققان، می‌گوید: «با مطالعه نوزادان؛ جمعیتی که هنوز به هیچ زبانی صحبت نمی‌کنند، ما متوجه شدیم که تفاوت واقعی بین افراد تک‌زبانه و دو زبانه در مراحل بعدی زندگی در خود زبان نیست، بلکه در سیستم توجه مورد استفاده برای تمرکز بر زبان است.»

وی افزوده است: «این مطالعه به ما می‌گوید که از همان مراحل اولیه‌ی رشد، شبکه‌هایی که اساس توسعه توجه هستند، در نوزادانی که در یک محیط دو زبانه پرورش می‌یابند متفاوت شکل می‌گیرد. چرا این مهم است؟ زیرا توجه اساس همه شناخت‌ها است.»

سنجش توجه نوزادان

محققان دانشگاه یورک برای این که بتوانند میزان توجه و دقت نوزادان به درستی مورد سنجش قرار دهند، شماری از نوزادان مربوط به خانواده‌های دوزبانه و تک‌زبانه را در این مطالعه‌ی خود مورد بررسی قرار دادند. نیمی از این نوزادان شرکت‌کننده از خانواده‌های دوزبانه و نیم دیگر از خانواده‌های تک‌زبانه بودند. محققان حرکات چشم شرکت کنندگان را در طول دو مطالعه مختلف مورد بررسی قرار دادند تا سطح توجه آن‌ها را تعیین کنند.

بیشتر بخوانید:

ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود

۱۸ کار خاصی که به کودکان مهارت‌های مهم زندگی را یاد می‌دهد

آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان

آموزش همزمان شادن بودن و مهارت‌های زندگی به کودکان با ۱۱ راهکار

شش مهارتی که کودکان نوپا باید بیاموزند

هر دو مطالعه به یک شکل آغاز شد: نوزادان در تخت خواب دراز کشیده بودند و تصاویری از مناطق مختلف نمایش داده شد. در اولین مطالعه، محققان الگویی را با نحوه ظاهر شدن تصاویر روی صفحه نمایش ایجاد کردند و نوزادان با چشم خود آن را تعقیب می‌کردند. با این‌حال‌، محققان از الگوی مورد انتظار برای مطالعه دوم، به عنوان وسیله‌ای برای آزمایش مهارت‌های توجه نوزادان کار گرفتند.

محققان دریافتند که نوزادانی که در خانواده‌های دو زبانه بیشتر قوانین جدید را یاد می‌گیرند و پیش بینی می‌کنند که تصاویر از چه جهتی خواهد آمد.

اسکات آدلر از این محققان می‌گوید: «نوزادان فقط می‌دانند که به کدام طرف نگاه کنند، اگر بتوانند بین دو عکسی که در مرکز قرار دارد تمایز قایل شوند. آن‌ها سرانجام تصور می‌کنند که تصویر در سمت راست ظاهر می‌شود، به عنوان مثال، با حرکت دادن چشم حتی قبل از این‌که آن تصویر در سمت راست ظاهر شود. چیزی که ما دریافتیم این بود که نوزادانی که در محیط‌های دو زبانه بزرگ شده بودند، پس از تغییر قانون می‌توانستند این پیش‌بینی را بهتر از نوزادانی که در یک محیط تک زبانه پرورش یافته بودند، انجام دهند.»

این محققان تحت تاثیر این یافته‌ها قرار گرفتند. زیرا، این یافته‌ها نشان‌دهنده عملکرد شناختی و مهارت‌های توجه نوزدانی است که پیش از این‌که به صحبت کردن آغاز کرده باشند، از مهارت‌های توجه و دقت برخوردار شده‌اند.

اسکات آدلر می‌گوید: «آنچه در این نتایج بسیار خلاقانه است این است که آن‌ها به نوزادانی نگاه می‌کنند که هنوز دوزبانه نیستند و فقط در محیط دو زبانه حرف‌های دیگران را می‌شنوند.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …