دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

وزیر عدلیه: برخی از ملا امامان، کودکان را برای آموزش‌های تروریستی به پاکستان می‌فرستند

ستاره حسینی

فضل‌احمد معنوی وزیر عدلیه، می‌گوید که برخی از ملا امامان مساجد، کودکان خُردسال را به بهانه تعلیمات دینی از خانواده‌های‌شان جدا کرده و برای آموزش‌های تروریستی به پاکستان می‌فرستند.

آقای معنوی که در یک کنفرانس خبری در باره اقدامات کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان و گزارش اخیر وزارت خارجه ایالات متحده امریکا مبنی‌بر وضعیت قاچاق انسان و مهاجران در افغانستان، صحبت می‌کرد، از خانواده‌ها خواست که نباید فریب ملا امامان مساجد و اشخاص به ظاهر مذهبی را بخورند. وزیر عدلیه در این کنفرانس خبری با تاکید براین‌که بحرانی‌ شدن وضعیت، روند مبارزه با قاچاق انسان و مهاجران را دشوار ساخته است، افزود که این کودکان که با فریب ملا امامان و افراد مذهبی محلی از خانواده‌های‌شان جدا می‌شوند، در بلوچستان و خیبر ایجنسی پاکستان تحت آموزش‌های تروریستی قرار می‌گیرند. آقای معنوی گفت:‌ «وقتی که با فامیل‌های این کودکان تماس گرفته می‌شود، می‌گویند که ملا امام یا همان اشخاص مذهبی منطقه‌ی‌شان از آنان خواستند که بچه‌های‌تان را بدهید تا برای‌شان تعلیمات دینی داده شود. متاسفانه خانواده‌هایی که از سطح آگاهی بلند برخوردار نیستند، فریب این‌ها (ملا امامان) را تحت نام مذهب و عواطف دینی می‌خورند و کودکان خود را در اختیارشان قرار می‌دهند و وقتی آنان این کودکان را می‌برند، تعلیمات تروریستی می‌دهند.» وزیر عدلیه هم‌چنین تاکید کرد: «خانواده‌ها باید متوجه باشند که کودکان خود را زیر نام عواطف و احساسات مذهبی و دینی تسلیم یک آدم مذهبی یا آدمی با سر و سیما و لباس مذهبی نکنند، وقتی تسلیم می‌کنند باید بپرسند که آیا واقعاً این آدم می‌خواهد دلسوزانه فرزندان‌شان را تحت تعلیم و تربیت دینی قرار بدهد؟ اما، متاسفانه مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.»

وزیر عدلیه به گزارش اخیر وزارت خارجه ایالات متحده در باره قاچاق انسان و مهاجران در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که براساس این گزارش، دولت امریکا از اقدامات دولت افغانستان در راستای جلوگیری از قاچاق انسان، بچه‌بازی، استخدام و سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان در نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه صفوف نیروهای امنیتی رضایت ندارد. فضل‌احمد معنوی می‌گوید که هرچند دولت افغانستان تاکنون گام‌های جدی در زمینه جلوگیری از بچه‌بازی، استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی و هم‌چنین جلوگیری از سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان برداشته و عملی کرده است، اما به گفته‌ی او، دولت امریکا هنوزهم مطمین است که چنین اعمالی در افغانستان صورت می‌گیرد.

وزیر عدلیه گفت: «در گزارش وزارت خارجه ایالات متحده امریکا مشخصاً به چند شغل اشاره شده که کودکان به این شغل‌ها گماشته شده و بعد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند: در داش‌های خشت‌پزی به‌خاطر خشت‌مالی، در موترهای باربری و سواری به‌حیث کلینر، تگدی‌گری و چند شغل دیگر که در آن گماشته شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.»

وزارت خارجه امریکا، در گزارش اخیر خود افغانستان را در راستای مبارزه با قاچاق انسان و مهاجران، در رده‌ی‌ سوم، یعنی آخری قرار داده و گفته است که این کشور در راستای مبارزه با قاچاق انسان و جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان پیشرفتی نداشته است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …