دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شیر خشک، اساسی‌ترین نیاز مادران آواره برای تغذیه نوزادان‌

نگینه نیازمند قریشی

یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی از جمله واتساپ در میان کاربران این شبکه‌ها دست به‌دست می‌شود که حکایت از نیازمندی شدید مادران آواره به شیر خشک برای تغذیه نوزادان‌شان دارد.

این فایل صوتی مربوط به شخصی است که به دیدار آوارگان جنگ در منطقه سرای شمالی رفته است. او می‌گوید که هزاران آواره در این منطقه تجمع کرده و مادران، برای تغذیه نوزادان‌شان تقلا می‌کنند. در این فایل صوتی آمده است: «کودکان نازنین این خانواده‌ها در وضعیت بدی قرار دارند. متاسفانه دو نوزاد به اثر گرسنگی و نرسیدن شیرخشک، جان باخته‌اند.» وی می‌افزاید: «کودکان‌ این خانواده‌ها به شیر دسترسی ندارند و مادران‌شان از نان، بیشتر  برای تغذیه نوزادان‌شان به شیر خشک نیاز دارند و می‌گویند که برای‌شان شیرخشک بیاورید.»

بیشتر خانواده‌هایی که در نتیجه جنگ‌ها و خشونت‌های تروریستان از مناطق اصلی خود آواره شده‌، به کابل پناه آورده‌اند. بخش اعظم این خانواده‌ها در کنار جاده‌ها و پارک‌ها زیر آفتاب سوزان زندگی می‌کنند.

امرالله صالح معاون اول ریاست‌جمهوری، دیروز اعلام کرد که به وزارت حج و اوقات دستور داده شده تا دروازه‌های مساجد را بر روی آوارگان جنگ باز کند.

اوچا، دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، اعلام کرده که در نتیجه گسترش خشونت‌های اخیر، بیش از ۳۹۰هزار نفر از مناطق مختلف افغانستان از مناطق اصلی خود بی‌جا شده‌اند. به گفته‌ی این سازمان، بسیاری از بی‌جا شدگان به کابل پناه آورده‌اند.

در همین‌حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، اعلام کرده که روند انتقال آوارگان از پارک سرای شمالی و شهرنو کابل را به سرپناه‌های موقت آغاز کرده است.

نوالرحمان اخلاقی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان، می‌گوید: «از جانب حکومت جمهوری اسلامی افغانستان راهکارهای مناسبی برای رسیدگی به وضعیت، مدنظر است وکارهای عملیاتی هم به‌صورت درست به پیش می‌رود. طی شب ‌‌و روز گذشته ارزیابی به اتمام رسید و برمبنای آن بی‌جاشدگان واقعی که مستحق رسیدگی اند، در مرحله اول در محلات مناسب جابجا می‌شوند و در مرحله دوم، به کمک موسسات بین‌المللی اقدامات اساسی در نظر است.»

با گسترش جنگ و تنگ‌ شدن دامنه‌ی حاکمیت دولت، تعداد آوارگان جنگ روز به روز در حال افزایش است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …