یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نوزادی که در هند جنجال آفرید، پس از یک سال به آغوش والدینش برگشت

در هند جستجوی یک ساله مادری که برای یافتن نوزاد گمشده‌اش تلاش می‌کرد، سرانجام چهارشنبه ۲۴ نوامبر پایان یافت و دادگاه نوزاد را به مادرش تحویل داد.

سوتیک بیسواز و اشرف پادانا، خبرنگاران بی‌بی‌سی ماجرای نوزاد گمشده را که موجب جنجال بزرگی شد و خشم و طوفان سیاسی به همراه داشت، دنبال کرده‌اند.

برای بیش از دو هفته این زوج در خارج یک سازمان فرزندخواندگی در ایالت کرالا در جنوب هند بست نشسته و خواهان بازگشت نوزاد گمشده بودند.

آن‌ها در تیروانتاپوران، پایتخت کرالا در زیر باران شدید و نور خیره کننده دوربین‌ها در حاشیه یک گذرگاه عمومی در یک خیمه برزنتی اطراق کرده بودند و شب را در یک موتر سوزوکی که در کنار جاده پارک شده بود می‌گذراندند.

زن پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «طفلم را به من بازگردانید.» او می‌گفت خانواده‌اش بدون رضایت او طفلش را در اختیار سازمان فرزندخواندگی قرار داده‌اند؛ اتهامی که پدرش آن را رد می‌کند.

تولد یک پسر

در تاریخ ۱۹ اکتوبر سال ۲۰۲۰، آنوپاما چاندران، در یک شفاخانه محلی نوزاد پسری که حدود دو کیلو وزن داشت به دنیا آورد. این کنشگر ۲۲ ساله بدنامی‌های اجتماعی را نادیده گرفته و بدون ازدواج از دوست پسرش آجیث کومار ۳۴ ساله که هم اکنون با او ازدواج کرده صاحب فرزند شد.

آجیث کومار در بخش روابط عمومی یک شفاخانه کار می‌کرد. رابطه این دو نفر و باردار شدن آنوپاما طوفانی در خانواده‌اش بر پا کرد.

در هند، داشتن فرزند خارج از ازدواج، کار ننگینی است و آنچه وضع را بدتر کرد این واقعیت بود که در مقایسه با آجیث که یک دالیت بود، آنوپاما به کاستِ بالاتری تعلق داشت. در طبقه بندی اجتماعی هندوها دالیت ها از لحاظ طبقه در پایین ترین رده قرار دارند و ازدواج دو نفری که از لحاظ کاست و مذهب متفاوت هستند تایید نمی‌شود.

ولی هم خانواده آنوپاما و هم آجیث به طبقه‌ای که بسیاری از هندی‌ها آن را طبقه متوسط و مترقی می‌خوانند، تعلق داشتند.

هر دو خانواده از طرفداران سرسخت حزب حاکم کمونیست (مارکسیست) ایالت کرالا هستند- این ایالت، سنگر سنتی کمونیسم پارلمانی است.

پدر آنوپاما یک مدیر بانک و هم‌چنین رهبر یک حزب محلی است و هر دو پدر بزرگش از اعضای شناخته شده اتحادیه‌های کارگری و شوراهای شهرداری بودند.

آنوپاما که فارغ التحصیل رشته فیزیک است اولین زنی بود که در دانشکده‌اش به عنوان رییس اتحادیه دانشجویان حزب کمونیست انتخاب شد. آجیث هم رهبر شاخه جوانان حزب بود.

چه بر سر نوزاد آمد؟

آن دو در یک محله زندگی می‌کردند و در حالی که در حزب کمونیست کار می‌کردند هم‌دیگر را می‌دیدند. سه سال قبل تصمیم گرفتند هم‌خانه شوند. آجیث می‌گوید در آن موقع او از همسرش جدا شده بود و فرزندی نداشت. آنوپاما می‌گوید: «این عشق در نگاه اول یا چیزی از این قبیل نبود- اول ما مثل دو دوست بودیم ولی سرانجام تصمیم گرفتیم با هم زندگی کنیم.»

سال گذشته آنوپاما باردار شد و آن‌ها تصمیم گرفتند صاحب فرزند شوند. او می‌گوید: «ما هرگز تردیدی در باره بچه‌دار شدن نداشتیم. ما آماده پدر و مادر شدن بودیم» یک‌ونیم ماه قبل از به دنیا آمدن نوزاد آنوپاما خبر باردار شدنش را به والدینش که شوکه شده بودند، داد. آن‌ها آنوپاما را ترغیب کردند که به خانه برگردد و تماس گرفتنش با آجیث را قدغن کردند.

وقتی آنوپاما از شفاخانه مرخص شد والدینش برای بردن او و فرزندش آمدند و گفتند تا بعد از ازدواج خواهرش که سه ماه بعد بود باید در منزل یکی از دوستان‌شان بماند. دلیل آن‌ها این بود که نمی‌خواستند مهمانان کنجکاو در باره نوزادی که در خانه است، سئوال کنند.

آنوپاما ادعا می‌کند هنگامی که از شفاخانه به خانه باز می‌گشتند، پدرش نوزاد را با موتر برد و گفت می‌خواهد او را به جای امن‌تری ببرد و من می‌توانم بعداً در آنجا بچه‌ام را ببینم. او می‌گوید آنچه موجب خوشحالی‌اش شده بود ناگهان غیب شد.

در طول چند ماه بعد والدین آنوپاما او را مرتب از این خانه به آن خانه می‌بردند تا سرانجام در خانه مادربزرگش که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر بود اسکان یافت.

وقتی آنوپاما در ماه فبروری امسال برای شرکت در جشن عروسی خواهرش به خانه بازگشت، به آجیث تلفن کرد و گفت اثری از پسرشان نیست و والدینش او را در اختیار سازمان فرزندخواندگی گذاشته‌اند. در ماه مارچ گذشته آنوپاما توانست خانه را ترک کرده و زندگی با آجیث و والدینش را شروع کند. سپس جستجو برای یافتن فرزندشان را شروع کردند.

برای آنوپاما و آجیث تلاش برای یافتن فرزندشان آزمون دشواری بود.

در شفاخانه دریافتند که در گواهی تولد پسرشان به جای آجیث اسم یک مرد ناشناس به عنوان پدر ثبت شده است. پولیس ابتدا از ثبت شکایت آن‌ها در مورد نوزاد گم‌شده‌شان خودداری کرد و در عوض گفت پولیس در حال بررسی شکایتی است که پدر آنوپاما در مورد ناپدید شدن دخترش از خانه پدری کرده است.

در ماه آگست پولیس خبری داد که این زوج را شوکه کرد. ماموران پولیس گفتند که پدر آنوپاما اطلاع داده که دخترش داوطلبانه نوزادش را در اختیار سازمان فرزندخواندگی قرار داده است.

آنوپاما و آجیث که پریشان خاطر شده بودند شکایت خود را نزد حزب حاکم، سر وزیر، سازمان فرزندخواندگی و رییس پولیس ایالت ثبت کردند. آن‌ها هم‌چنین از ساجی چریان، وزیر فرهنگ ایالت کرالا به پولیس شکایت کردند. به گفته آنوپاما، سخنان ساجی چریان در یک کانال خبری مبنی‌بر این که «والدین او همان کاری را کرده‌اند که هر شخص دیگری می‌کند» موجب بدنامی او شده است.

ماه گذشته آنوپاما و آجیث در شبکه‌های خبری ماجرای خودشان را بازگو کردند. بالاخره سیاست‌مداران و مقامات متوجه این موضوع شدند. نمایندگان مخالف در مجلس ایالتی جاروجنجال به راه‌انداختند و این ماجرا را نمونه‌ای از یک «جنایت ناموسی» خواندند. ک ، ک رما، یک نماینده زن حزب مخالف گفت: «این یک جنایت ناموسی است که توسط دستگاه حاکمه ایالتی به اتفاق صورت گرفته است.»

جایا چاندران، پدر آنوپاما از عمل خود دفاع کرد و به یک شبکه خبری گفت: «وقتی یک چنین اتفاقی در خانه ما می‌افتد چکار باید بکنیم؟ من نوزاد را همان‌جایی گذاشتم که آنوپاما می‌خواست. او هیچ قدرتی برای مراقبت از نوزاد نداشت و ما هم نداریم.»

پدر آنوپاما می‌گوید: «دخترم می‌گوید پدر بچه مردی است که دارای همسر است. من چطور می‌توانم دخترم و بچه‌اش را نزد او بگذارم؟ حالِ آنوپاما بعد از وضع حمل خوب نبود. به همین جهت من بچه را نزد یک سازمان فرزندخواندگی گذاشتم تا از او مراقبت کنند.»

آقای جایا چاندران می‌گوید خانواده او چطور می‌توانستند یک «کودک غیرقانونی» را نگاه دارند. او می‌گوید تنها بعد از مشورت با حزب کمونیست و یک حقوقدان کودک، نوزاد را به سازمان فرزندخواندگی تحویل داده بود. وقتی مجری برنامه از او پرسید آیا چیزی دارد که به دخترش بگوید، پاسخ داد: «نمی‌خواهم هیچ چیزی از او بشنوم.»

به دنبال این جنجال، پولیس پرونده علیه ۶ نفر از جمله پدر و مادر آنوپاما، خواهر و همسر خواهرش، را آماده کرد. به آنان اتهام حبس کردن خلاف قانون، آدم‌ربایی و جعل وارد شده ولی همگی این اتهامات را رد کرده‌اند.

در این حال دادگاه دستور آزمایش دی اِن اِی نوزادی را داد که سازمان فرزندخواندگی در ماه آگشت امسال سرپرستی موقت او را به زوجی در ایالت آندرا پرادش سپرده بود. پس از انجام آزمایش، کودک از والدین موقتش گرفته شد و به تری واندرام، پایتخت کرالا برگردانده شد.

در ۲۳ نوامبر به آنوپاما و آجیث اطلاع دادند که دی اِن اِی آن‌ها با نوزاد مطابقت دارد. این زوج سرانجام در یک سازمان خیریه کودکان برای زمان کوتاهی موفق به دیدن پسرشان شدند ولی گفتند تا هنگامی که کسانی که مسبب ربودن نوزادشان شده‌اند مجازات نشوند به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

در تاریخ ۲۴ نوامبر نتیجه آزمایش دی اِن اِی در اختیار دادگاه قرار گرفت و به دنبال آن کودک به والدینش تحویل داده شد.

آنوپاما و آجیث می‌گویند سال دشواری را پشت سر گذاشته‌اند. آنوپاما بی وقفه دلواپس پسرش است که حالا یک ساله شده است. او می‌گوید: «آیا این حق من نیست که خودم انتخاب کنم با چه کسی می‌خواهم زندگی کنم و صاحب فرزند شوم؟»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …