دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نگرانی جدی یونیسف از احتمال تلف شدن تعداد زیادی از کودکان در زمستان جاری

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، از احتمال تلف شدن تعداد زیادی از کودکان در زمستان جاری در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده است.
این سازمان در گزاشی در باره وضعیت حقوق بشری شهروندان افغانستان در ماه نوامبر گذشته، گفته است که اقتصاد این کشور در «میانه‌ی سقوط» قرار دارد و خدمات عامه حیاتی که کودکان و خانواده‌ها به آن متکی هستند، در معرض خطر از بین رفتن قرار گرفته است.
یونیسف در گزارش خود می‌گوید: «زمستان فرارسیده است و بسیاری از خانواده‌ها در آستانه‌ی یک فاجعه قرار دارند و مجبورند بین سوخت زمستان، غذا یا لباس یکی را انتخاب کنند. یونیسف هراس از آن دارد که در نبود مساعدت‌های عاجل و اضطراری، بسیاری از کودکان در زمستان تلف خواهند شد.»
یونیسف در گزارش خود به دومین خشک‌سالی در افغانستان نیز اشاره کرده می‌گوید که این کشور در طول چهار سال، دو سال خشک‌سالی را تجربه کرده است. به گفته‌ی این سازمان، دو سال خشک‌سالی اخیر، در طول بیست‌وهفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این گزارش آمده است: «تحلیل “دسته بندی یک‌پارچه مراحل مصونیت غذایی” یا IPC که در اکتوبر ۲۰۲۱ تجدید شد، نشانگر وضعیت روبه وخامت مصونیت غذایی است که پیامدهای آن برای فصل بی‌حاصل زمستان نگران‌کننده است. پیش‌بینی می‌شود به طور تخمینی ۸/۲۲ میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۵۵ فیصد جمعیت بین ماه‌های نوامبر ۲۰۲۱ و مارچ ۲۰۲۲ دچار بحران یا سطوح اضطراری مصونیت غذایی یا بالاتر از مرحلۀسوم مصونیت غذایی خواهند بود که یک افزایش تقریباً ۳۵ فیصدی نسبت به همین فصل در سال گذشته، ۹/۱۶ ملیون نفر، به شمار می‌آید. در دوره زمانی منتهی به مارچ ۲۰۲۲ هیچ یک از ولایات در کتگوری‌های اول و دوم مصونیت غذایی، یا IPC قرار نگرفته‌اند.
پیش‌بینی می‌شود که ۹ میلیون نفر در کتگوری چهارم قرار خواهند گرفت که بالاترین تعداد در سطح جهان به شمار می‌رود.»
یونیسف در گزارش خود از وجود تهدیدات امنیتی علیه زنان، کودکان و اشخاص دارای معلولیت نیز خبر داده و در عین‌حال گفته است که در این دروه‌ی زمانی از تخطی‌های جدی حقوق بشری از جمله اعدام‌های صحرایی، قتل‌های هدفمند و هم‌چنین محدود شدن آزادی بیان و آزادی ادیان و گردهمایی‌های اعتراضی گزارش شده است. به گفته‌ی این سازمان، نورم‌های جنسیتی تبعیض‌آمیز و تنبهی نیز به عنوان یک تهدید روبه افزایش شناسایی شده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …