پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل: طالبان ناقضان حقوق اساسی کودکان هستند

نگینه نیازمند قریشی

دولت فرانسه، از گروه طالبان به عنوان ناقض اصلی حقوق کودکان در افغانستان یاد کرده می‌گوید که این گروه با استخدام کودکان در جنگ، حقوق اساسی کودکان را نقض کرده است.

نانالی بردوهورست نماینده دایم فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در جلسه چهارشنبه، ۲ مارچ، این شورا گفت که گروه طالبان حقوق اقشار مختلف را نقض کرده‌ است. خانم بردوهورست افزود: «طالبان حقوق برخی‌ها از جمله حقوق زنان و دیگران را نقض کرده‌اند. باید تاکید کرد که طالبان از جمله افرادی هستند که از طریق استخدام کودکان در جنگ و به‌کارگیری آنان به عنوان سرباز، ناقض حقوق کودکان هستند.»

نماینده دایم فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل که در باره‌‌ی تداوم ماموریت یوناما در افغانستان در جلسه شورا صحبت می‌کرد، افزود که با تداوم ماموریت یوناما، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، باید در باره تامین حقوق کودکان و زنان توجه بیشتری صورت گیرد.

نانالی بردوهورست در سخنرانی خود در جلسه امروزی شورای امنیت سازمان ملل، وضعیت بشری در افغانستان را «فاجعه‌آمیز» توصیف کرده ابراز داشت که گروه طالبان ارتباط خود را با دیگر گروه‌های تروریستی تاهنوز قطع نکرده است. او هشدار داد که با حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش خواهد یافت. خانم بردوهورست گفت که هم اکنون گروه‌های تروریستی در افغانستان از آزادی فعالیت برخوردار شده‌اند. وی تاکید کرد که خطر این وجود دارد که افغانستان دوباره به یک مکان فعالیت‌های تروریستی مبدل شود.

هم‌چنین ژانگ جون نماینده دایم چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از فقر و گرسنگی در افغانستان به عنوان مهم‌ترین بحران یاد کرد و گفت که نزدیک به سه میلیون کودک زیر پنج سال در این کشور با سوءتغذی شدی مواجه‌اند. وی افزود: «افغانستان با موجی از گرسنگی و فقر مواجه است.»

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز چهارشنبه، به منظور بررسی وضعیت افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان، برگزار شده بود. در این نشست، شرکت‌کنندگان از این گروه خواستند تا به تشکیل حکومت فراگیر به منظور بیرون رفت از بحران و تحکیم ثبات در افغانستان تن بدهد.

گروه طالبان، نزدیک به شش ماه قبل در نتیجه افزایش خشونت‌ها قدرت را به‌دست گرفت. با سقوط دولت پیشین و حاکمیت دوباره‌ی طالبان، سیستم اقتصادی افغانستان از هم‌ پاشید و اکثریت قاطع شهروندان این کشور تحت خط فقر شدید قرار گرفتند. در این میان، فقر و گرسنگی بیشتر دامن‌گیر کودکان شده و آن‌طوری که نهادهای بین‌المللی می‌گویند، بیش از ده میلیون کودک نیازمند کمک‌های فوری اقتصادی و صحی هستند.

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …