پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هیله نجیب: ازدواج زیر سن ۱۸سال، تجاوز جنسی به دختر است

نگینه نیازمند قریشی

هیله نجیب دختر دکتر نجیب‌الله رییس‌جمهور اسبق افغانستان، می‌‌گوید که از نگاه حقوق و قوانین بین‌المللی، ازدواج‌های زیر سن تجاوز جنسی به دختران به شمار می‌رود.

خانم نجیب در یک پادکست ویدیویی به ایپندینت فارسی گفت هرگاه در جامعه‌ای که در آن دختران زیر سن هجده سال مجبور به ازدواج شوند، آن جامعه هرگز به آرامش نخواهد رسید.

هیله نجیب که در این پادکست در باره خرید و فروش کودکان خُردسال در افغانستان صحبت می‌کرد، افزود: «از نگاه حقوق بین‌المللی، ازدواج زیر سن هجده تجاوز به یک دختر است.»

دختر رییس‌جمهور سابق، خرید و فروش کودکان در افغانستان به بهانه‌های فقر و گرسنگی را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت که کودکانی که به فروش می‌رسند، آینده‌ی نخواهند داشت. خانم نجیب با تاکید براین‌که قربانی کردن یک فرزند برای سیر کردن شکم چند فرزند دیگر، قابل تصور نیست، افزود: «من به این فکر هستم که چگونه یک مادر می‌تواند دخترش را بفروشد تا دو اولاد دیگر خود را نان بدهد. یعنی چه باعث این می‌شود که یکی را قربانی می‌‌کند تا دو تای دیگر را نجات بدهد. واقعاً درک کردن این موضوع برای من بسیار مشکل است. به‌خاطر این که من تصور نمی‌توانم که من با اولاد خود یک چنین کاری را بکنم. اما، حرف زدن در باره این برای من آسان است، چون در بیرون هستم و شکمم سیر است. اما، مادرانی که در داخل کشور اند و درد اولادهای خود را می‌بینند، می‌توانند خوب تشریح بکنند.»

هیله نجیب هم‌چنین تاکید کرد: «من یک برای یک بچه‌ای که فروخته می‌شود، یا ملیشه می‌شود یا به‌دستش تفنگ داده می‌شود، یا یک دختری که در پنج سالگی عروسی می‌‌کند یا در دوازده سالگی مادر می‌شود. این جامعه، جامعه‌یی است که خشونت در آن دوام می‌کند.»

با حاکمیت دوباره گروه افراطی طالبان، میزان خرید و فروش کودکان خُردسال به‌دلیل فقر و گرسنگی خانواده‌‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. اخیراً یک عضو پارلمان اروپا اعلام کرد که میزان ازدواج‌های زیر سن و خریدوفروش کودکان به دلیل فقر و گرسنگی در افغانستان، نزدیک به «پنج‌صد درصد» افغانستان یافته است.

هیله نجیب می‌گوید گروه افراطی‌ای که حکومت را به زور تفنگ و از طریق کشتار به‌دست گرفته و دست‌نشانده است، نمی‌‌توان نسبت به آینده امیدوار بود. او در باره این‌که گروه طالبان تمام فرصت‌ها را از زنان گرفته و تنها اجازه‌ای گدایی کردن و فروش فرزندان‌شان را داده است، گفت که «بی‌عزت کردن» مردم از خصوصیت‌های حکومت‌‌ دست‌نشانده است.

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …