یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

با تسلط طالبان، رقم کودکانی که از گرسنگی رنج می‌برند به ۱۴ میلیون رسید

پیش از برگزاری کنفرانس کشورهای کمک‌دهنده برای افغانستان به روز پنجشنبه، سازمان نجات کودکان، سیف دِ چلدرن، از وضعیت وخیم کودکان در افغانستان خبر داده و از کشورهای کمک کننده خواهان توجه به این وضعیت شده‌است.

سیف دِ چلدرن، ‌قبل از برگزاری کنفرانس کشورهای کمک دهنده توسط ملل متحد، گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست سال گذشته، وضعیت مردم این کشور به سرعت و به شدت وخیم شده است. این سازمان گفته است که سران دولت‌ها و حکومت‌های جهان این فرصت را دارند که با تامین کمک ۴.۴ میلیارد دالری تقاضا شده از سوی ملل متحد، کودکان را از گرسنگی، بیماری، استثمار و مرگ نجات دهند. تاکنون تنها حدود ۱۳ درصد از مبلغ مورد نیاز تامین شده است.

به نقل از دویچه‌وله، کریس نیامندی، مدیر محلی این سازمان در افغانستان گفت: «در هفت ماهی که از تصرف قدرت توسط طالبان می‌گذرد، تیم‌های ما هیچ زمانی مانند حالا شاهد این گونه ویرانی و نومیدی نبوده اند.»

به گفته این سازمان، اقتصاد مردم سقوط کرده و میلیون‌ها کودک کاملاً به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌شده‌اند. نیامندی افزود: «بدون بودجه کافی برای کمک‌های بشردوستانه، کودکان در افغانستان همچنان بر اثر سوء تغذیه و بیماری‌های قابل پیش‌گیری تلف خواهند شد.»

این سازمان با ابراز نگرانی تاکید کرده است که خانواده‌ها برای زنده ماندن مجبور می‌شوند فرزندان خود را به جای فرستادن به مکتب به کار بفرستند. این سازمان با اشاره به وخامت اوضاع خانواده‌ها در افغانستان هم‌چنان گفته است که این خانواده‌ها مجبور شده‌اند تا کودکان خود را بفروشند یا دختران خُردسال خود را به ازدواج بدهند.

سازمان نجات کودکان گفته است ممنوعیت دختران از رفتن به مکتب و محرومیت آن‌ها از حق آموزش و تحصیل توسط طالبان، خطر ازدواج زودهنگام را افزایش می‌دهد.

بنا بر اظهارات این سازمان تعهدات کشورهای کمک‌کننده در کنفرانس روز پنجشنبه می‌تواند مسیر آینده افغانستان را تعیین کند. این سازمان از حکومت فدرال آلمان به عنوان یکی از سازمان‌دهنده‌های این اجلاس خواهان توجه جدی در این زمینه شده است. نیامندی افزود: «اگر حکومت‌های بین‌المللی فوراً برای تامین منابع مالی کافی و حل بحران نقدینگی اقدام نکنند، خانواده‌های هرچه بیشتری در افغانستان در وضعیت اضطراری قرار می‌گیرند.»

قبل از برگزاری اجلاس مجازی کشورهای کمک کننده برای افغانستان که به همکاری بریتانیا، آلمان و قطر برگزار می‌شود، سازمان نجات کودکان از جامعه جهانی خواسته است که طرح واکنش بشردوستانه را به طور کامل تمویل نمایند و همراه با آن، به مهم‌ترین بخش‌ها به شمول حمایت و حفاظت و هم‌چنین آموزش کودکان اولویت بدهند.

به گفته سازمان نجات کودکان، این سازمان از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به بعد به یک میلیون انسان در افغانستان کمک کرده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …